Koppen XL: #DeLike Generatie

Eén, 22.30-23.05u.

Dankzij sociale media hebben jongeren meer dan ooit de kans om zichzelf aan de wereld te presenteren. Met iedere like, love of retweet geven ze iets van zichzelf prijs.

Marketeers maken hier dankbaar gebruik van. De informatie die gebruikers over zichzelf delen is van onschatbare waarde. Adverteerders doen er alles aan om een generatie te bereiken die via traditionele reclame steeds moeilijker te bereiken is. In #DeLikeGeneratie – een bewerking van de Amerikaanse documentaire Generation Like van Douglas Rushkoff – komen jongeren aan het woord om te praten over hun digitale leven. Zonder een oordeel te vellen laat Rushkoff ze vertellen over hun jacht naar erkenning op sociale media. Maar zijn ze zichzelf wel voldoende bewust van de risico’s? Wie kijkt er allemaal mee? Adverteerders kunnen niet alleen doelgericht adverteren, maar zetten gebruikers van sociale media ook graag in voor hun eigen reclamecampagnes. De Amerikaanse videoblogger Tyler Oakley (1989) heeft miljoenen volgers die iedere week naar zijn filmpjes kijken op YouTube. Hij verdient veel geld en maakt met plezier reclame voor grote merken. Hij begon als amateur, maar werd al snel een slimme zakenman.