Dit schrijven andere media vandaag

A cow looks into the photographers camera on April 23, 2014, near Puergen, southern Germany. Meteorologists forecast temperatures around 20 degrees for the coming days in southern Germany. AFP PHOTO / DPA/ NICOLAS ARMER GERMANY OUT

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Is er nog toekomst voor telecombedrijven?

De omzet van Nederlandse telecombedrijven is in vier jaar tijd met een miljard euro gedaald, schrijft nrc.next vandaag. Dat komt door de opkomst van chat- en bel-apps, waardoor de providers veel minder belminuten en sms’jes verkopen. Het toegenomen datagebruik werkt daar niet tegen op, schrijft de nrc.next.

Onderzoeksbureau Telecompaper houdt woensdag een congres over de niet zo zonnige toekomst van mobiele providers. In westerse landen stijgt het aantal abonnees al niet meer, maar ook wereldwijd lijkt de vaart eruit.

En dan moet het ergste nog komen: grote mobieltjesfabrikanten als Apple maken tegenwoordig zelf simkaarten en verkopen er abonnementen bij. Volgens nrc.next is het een kwestie van tijd tot telecombedrijven slechts verantwoordelijk zijn voor het in stand houden van de (dure) infrastructuur.

Het pepernotenimperium van Oscar de Lange

in de Volkskrant een verhaal over het pepernotenimperium van Oscar de Lange, de eigenaar van de grootste en oudste pepernotenfabriek ter wereld: Van Delft Biscuits.

Sinds half oktober heeft Van Delft twee pepernotenwinkels in Amsterdam en Haarlem, die volgens de krant een groot succes zijn. Bij Nederlandse dagjesmensen, maar ook bij toeristen: een groep Japanners sloeg voor 300 euro pepernoten in. Volgend jaar wil Van Delft Biscuits nog eens vijftien winkels in Nederland openen.

Van Delft Biscuits is de afgelopen jaren hard gegroeid. De omzet steeg van vier miljoen gulden in 1990 tot 80 miljoen euro nu. Het bedrijf heeft zo’n 500 werknemers. Die bakken voornamelijk de huismerkkoekjes voor supermarktketens in Noordwest-Europa.

Zo’n 10 procent van de koekjes die in de fabriek in Harderwijk worden gebakken, zijn pepernoten. Dat zijn er wel 3 miljard.

Belgische modegroep neemt weer Nederlandse merken over

De Belgische modegroep FNG heeft de Nederlandse kledingmerken Steps en Superstar overgenomen, bericht het FD. FNG kocht al eerder de Nederlandse merken Claudia Sträter en Expresso.

Door de overname van Steps en Superstar - voor een onbekend bedrag - stijgt de omzet van FNG met 75 miljoen euro naar 225 miljoen euro. Het bedrijf heeft 1800 werknemers.

De Belgische modegroep heeft tegelijkertijd ook een inkooporganisatie van het Nederlandse bedrijf Coltex Retail Group overgenomen. Coltex uit Heerhugowaard is de eigenaar van kledingmerk Didi.

FNG Group is al een tijdje op overnamepad in Nederland. Vorig jaar kocht het al de merken Claudia Sträter en Expresso. Door de zware tijden in de kledingmarkt zijn veel modebedrijven in Nederland te koop, aldus het FD. Het Belgische bedrijf wil kosten besparen door productie, logistiek en verkoop van de verschillende merken samen te voegen.