China geeft half Azië wegen en spoorlijnen kado

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China gaat een nieuwe zijderoute aanleggen, schrijft The Wall Street Journal. Met spoorlijnen, pijpleidingen en wegen richting Beijing wil China de landen in Centraal-Azië aan zich binden.

De Chinese regering maakte gisteren verdere details bekend van de plannen voor een nieuwe zijderoute. President Xi Jinping zie dat China de komende jaren 40 miljard dollar in Centraal-Azië gaat investeren met behulp van een nieuw investeringsfonds, een Aziatische investeringsbank gaat oprichten en een groot voorstander is van een vrijhandelsakkoord.

Volgens analisten en diplomaten maken de plannen deel uit van de Chinese inspanningen om zijn buurlanden en regio’s nauwer aan Beijing te verbinden, schrijft The Wall Street Journal. “Beijing probeert landen in Azië en verder te overtuigen dat het in hun belang is om te accepteren dat China het alfamannetje op het continent is.”

De South China Morning Post schrijft dat China met de nieuwe zijderoute de Amerikaanse geopolitieke inspanningen in Centraal-Azië uitdaagt.

Vrijhandelsakkoord Australië en China dichtbij

The Sydney Morning Herald bericht vandaag dat Australië en China op het punt staan een bilateraal vrijhandelsakkoord te sluiten.

Dankzij het verdrag zal China meer toegang krijgen tot de Australische grondstoffen en tegelijkertijd wordt de gigantische Chinese markt verder geopend voor de Australische dienstensector, schrijft de krant.

De Australische minister van Handel Andrew Robb spreekt al over “tienduizenden mogelijkheden”, op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg en ouderenzorg bijvoorbeeld.

China is de belangrijkste handelspartner van Australië. Vorig jaar bedroeg de handel tussen beide landen 150 miljard Australische dollar (104 miljard euro).

Dertig jaar na giframp Bhopal zijn er nog steeds rechtszaken

Dertig jaar na de giframp in het Indiase Bhopal worden er nog altijd rechtszaken gevoerd om schadevergoedingen, bericht de Financial Times.

In de fabriek van het Amerikaanse bestrijdingsmiddelenbedrijf Union Carbide deed zich 30 jaar geleden de grootste industriële ramp uit de geschiedenis voor. Door een lekkage ontsnapte in de nacht van 2 op 3 december 1984 een gifwolk waardoor mogelijk tot 20.000 mensen omkwamen. De Indiase autoriteiten houden het nog altijd op 3.500 doden.

Volgens activisten worden in Bhopal, een stad in het noorden van India, nog altijd ongewoon veel kinderen met afwijkingen geboren. Ze lijden aan groeistoornissen, kanker en diabetes. Het terrein waar de fabriek stond is ook nog steeds verontreinigd.

Deze week moet het Amerikaanse bedrijf Dow Chemical zich voor een rechter in Bhopal verantwoorden, schrijft de FT. Dow kocht Union Carbide in 2001, en de rechter wil weten waarom Dow Union Carbide nooit heeft gedwongen om zich te melden voor het proces in India, dat in 1991 begon maar nog steeds bezig is.

Dow Chemical stelt dat pogingen om het bedrijf te linken aan een fabriek waar het nooit eigenaar is van geweest “fout en misleidend” zijn.