Je moet de Belastingdienst makkelijker maken

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit:

marktonderzoeker bij de Belastingdienst

. Er is een vacature voor. Lees hier wat zo iemand doet.

Bedrijf:

de Belastingdienst

Opvallend:

je onderzoekt wat mensen van de Belastingdienst vinden.

Wat doe je eigenlijk?

Jij zorgt dat de Belastingdienst weet wat goed gaat en wat niet. „Je bent constant op zoek naar meningen van mensen buiten de organisatie”, zegt Jo van Kruchten, die zelf marktonderzoeker is. „Je zet enquêtes en diepte-interviews op, maar je opent ook een forum waar mensen kunnen discussiëren.” Je bent nauw betrokken bij het daadwerkelijke onderzoek, maar dit wordt wel gedaan door externe bureaus. „Want het onderzoek moet wel objectief zijn”, licht Van Kruchten toe.

Maar wat onderzoek je dan precies? Bijvoorbeeld hoe nieuwe belastingbalies in de kantoren bevallen. „Hoe lang was de wachttijd, hoe zijn de zitplaatsen, zijn mensen goed geholpen?”, aldus Van Kruchten. Of je laat proefpersonen met een nieuw programma een belastingaanvraag indienen. „Dan kijken we hoe het programma gebruiksvriendelijker kan.”

Wat verdient dat?

Tussen de 3.340 en 4.964 euro bruto per maand. En de Belastingdienst vindt bijscholing belangrijk. Je kunt bijvoorbeeld workshops volgen bij MOA, een centrum voor marktonderzoek.

Waarom zoeken ze iemand?

Je voorganger had zin in wat meer technisch werk. „Het voordeel van een grote organisatie als de Belastingdienst is dat er ruimte is om iets anders te gaan doen”, zegt Van Kruchten.

Wat voor collega moet je zijn?

Je bezit statistisch en wetenschappelijk inzicht en hebt al eerder marktonderzoek gedaan. En je moet niet aan je bureau vastgeplakt zitten: „Contact met buiten is voor marktonderzoekers natuurlijk belangrijk”, zegt Van Kruchten. Je moet ook flexibel zijn, want je bent vaak met vijf of zes onderzoeken tegelijk bezig.

Waarom wil je hier werken?

„Marktonderzoek leidt echt tot verbeteringen, dus het werk geeft een goed gevoel”, zegt Van Kruchten enthousiast. „En je leert elke dag: mensen geven je nieuwe inzichten of bevestigen juist je verwachting.” Werken bij de Belastingdienst, het is misschien toch leuker dan je dacht.