De reorganisatie bij Air France begon te laat, zegt de topman

SCHIPHOL- Logo van Air France-KLM op een toestel van KLM op Schiphol. Camiel Eurlings heeft zijn functie als topman van KLM neer en wordt opgevolgd door Pieter Elbers, de huidige tweede man van het bedrijf. ANP REMKO DE WAAL

Air France, de Franse poot van luchtvaartbedrijf Air France-KLM, is te laat begonnen met een reorganisatie om het hoofd te bieden aan de economische crisis en de opkomst van budgetmaatschappijen. Dat erkent Alexandre de Juniac, topman van Air France-KLM, vandaag in NRC Handelsblad in een exclusief tweegesprek met Pieter Elbers, sinds vorige maand opvolger van KLM-topman Camiel Eurlings.

Terwijl KLM al in 2004, het jaar van de overname door Air France, ingrijpend ging snijden en daar nu de vruchten van plukt, begon Air France pas in 2011. Dat had “twee of drie jaar” eerder gemoeten, vindt De Juniac. De leiding van de Franse luchtvaartmaatschappij dacht ten onrechte dat de economische crisis in 2010 voorbij was. Dat is volgens De Juniac, die sinds begin vorig jaar aan de top van de holding staat, de belangrijkste oorzaak van de slechtere prestaties van Air France ten opzichte van KLM.


N.B. ‘British Airways’ staat voor IAG, het fusiebedrijf van British Airways, Vueling en Iberia

Sinds 2008, met uitzondering van 2010, maakt Air France aanhoudend verlies. KLM boekte in 2010, 2011 en 2013 een bescheiden winst en nam in 2012 een klein verlies. De bedrijfsresultaten in de eerste negen maanden van dit jaar tonen een fors contrast: 201 miljoen euro verlies voor Air France, 232 miljoen euro winst voor KLM.

De winsten van KLM worden echter niet gebruikt om verliezen van Air France te compenseren, zeggen beide topmannen in een poging de vooral in Nederland aanzwellende onrust over het bedrijf weg te nemen. “Het geld dat hier wordt verdiend, wordt hier geïnvesteerd”, bezweert Elbers.

Ook de kosten van de Franse piloten staking in de tweede helft van september, naar schatting 500 miljoen euro, zouden niet voor rekening van KLM komen. Toen Camiel Eurlings publiekelijk zei dat KLM niet zou opdraaien voor de kosten van de staking kwam hem dat op veel kritiek te staan, omdat hij die claim niet zou kunnen waarmaken. Eurlings stapte half oktober op, onder druk van de raad van commissarissen.

De topmannen hebben weinig begrip voor het Nederlandse ongenoegen over de rol van KLM in het fusiebedrijf. “De realiteit is dat de omzet sinds het samengaan is gegroeid van zes naar tien miljard euro”, zegt Elbers. Nationale gevoelens zijn in een snel veranderende luchtvaartsector achterhaald. De Juniac:

“We zijn een Europese maatschappij met Nederlandse en Franse teams. Iedereen ziet dat er geen toekomst is voor Air France of KLM zonder de ander.”

Meer lezen? Lees het hele verhaal vandaag in NRC Handelsblad, of hier online: ‘Het gaat niet meer om nationale trots’ (€)