Winkeldiefstal, alleen in Finland is het erger dan hier

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: De presentatie van de jaarlijkse winkeldiefstal-Barometer in het Mediapark in Hilversum

Wie: Sales manager Pjotr van Wuyckhuyse van beveiligingsbedrijf Checkpoint en vijf journalisten

De winkeldiefstal-Barometer is weer uit. Die van beveiligingsbedrijf Checkpoint. “En de resultaten zijn niet mals. Hier komen de cijfers”, zegt Pjotr van Wuyckhuyse. Dat is de sales manager, die zich hier direct voor verontschuldigt – “Ja sorry, iemand moet het doen” – aan het clubje journalisten in een zaaltje in het Hilversumse Mediapark.

Het beveiligingsbedrijf gaf onderzoeksbureau The Smart Cube de opdracht uit te zoeken hoeveel omzet retailers wereldwijd het afgelopen jaar kwijtraakten aan diefstal. Het antwoord: €96,6 miljard. Aan het onderzoek – waarvoor 222 retailers werden ondervraagd - deden 24 landen mee, aldus Van Wuyckhuyse. Waaronder Nederland.

Op twee op de diefstalranglijst

“Wij staan op de tweede plaats op de Europese diefstalranglijst”, zegt Van Wuyckhuyse, die daar direct aan toevoegt dat we daar niet trots op moeten zijn.

“Finland staat op één. Daar komt winkeldiefstal het vaakst voor. Zou je niet verwachten hè?”

Winkeldieven komen vooral binnen de leeftijdscategorie 18 tot 45 jaar voor, gaat hij verder. En ja, dat vindt hij zelf ook een vrij ruime categorie. Maar het is nu eenmaal waar, zegt hij. “Slechts zeven procent van de gearresteerde winkeldieven was boven de zestig jaar.” Die verstoppen de gejatte spullen bijvoorbeeld onopgemerkt in hun rollator. Echt? Ja, echt. Maar of we daar in onze artikelen niet te diep op in willen gaan. Vooruit.

Pjotr en zijn winkeldiefstal-Barometer.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Zware tijden, die kerstdagen

“Van de verloren omzet raken retailers in Nederland 48% kwijt aan winkeldiefstal. En ongeveer een kwart aan jattend personeel.” Van Wuckhuyse zucht diep. Er komen namelijk zware tijden aan. De kerstdagen.

“Dan maken winkeliers gebruik van invalkrachten. Die hebben minder binding met het bedrijf en zijn eerder geneigd te stelen.”

Er vált ook veel te stelen dankzij de grote voorraden die zijn ingeslagen. Daarnaast zorgen de feestdagen voor dieven die op kerstboodschappenjacht gaan. “In de periode voor Kerst moeten supermarkten de drankafdeling extra in de gaten houden.” Grote kans op gejatte flessen wijn. En vlees, kaas, en – jawel - gourmetspullen.

Tijd om eens aan de winkelbeveiliging te denken, vindt Van Wuyckhuyse. En laat hij nu toevállig een handig beveiligingsbedrijf kennen.