Nieuwe hoofdsponsor Ziggo betaalt Ajax minder dan Aegon

De verzekeraar wordt een kabelaar. Ziggo wordt de nieuwe hoofdsponsor van Ajax en volgt daarmee Aegon op, die sinds 2008 hoofdsponsor was. De merknaam van kabelbedrijf Ziggo prijkt vanaf januari 2015 op het shirt van het eerste en tweede elftal, meldt de Amsterdamse club. De overeenkomst, die bestaat uit een vaste vergoeding van acht miljoen euro per jaar en een variabel deel van twee miljoen, loopt tot en met 30 juni 2019.

Ziggo heeft de mogelijkheid om het contract na tweeënhalf jaar op te zeggen. Hiervoor geldt een opzegtermijn van twaalf maanden.

De samenwerking met Aegon zou afgelopen zomer ten einde komen, maar doordat Ajax niet tijdig een nieuwe kandidaat kon vinden, bleef Aegon nog een half jaar aan. Dit tegen een gereduceerd tarief van drie miljoen euro.

Aanvankelijk zou Aegon nog langer hoofdsponsor zijn, tot 2016, maar vanwege de financiële crisis maakte het bedrijf gebruik van de optie om de samenwerking voortijdig te beëindigen.

Opvallend is dat Aegon meer betaalde dan Ziggo. De huidige hoofdsponsor doneerde jaarlijks tien miljoen euro, wat door prestatiebonussen kon oplopen tot twaalf miljoen. Ziggo zal daarentegen niet meer dan maximaal tien miljoen euro per jaar uitkeren.

Michael Kinsbergen, algemeen directeur van Ajax, reageerde desondanks verheugd. „Met Ziggo hebben we een partner gevonden die echt bij Ajax past. Het is een modern, ambitieus bedrijf waar veel jonge mensen werken en dat midden in de maatschappij staat.”

Namens Ziggo sprak directeur Baptiest Coopmans van een „mogelijkheid die zelden voorkomt. Ziggo kan zich als nieuw landelijk kabel- en mediabedrijf op een unieke manier presenteren door dit partnership.”