Nieuwe IJ-zijde CS laat langer op zich wachten

De pontjes naar Noord worden steeds drukker, De Ruijterkade steeds voller. Maar de nieuwe fietstunnel mag nog niet open.

De chaotische verkeerssituatie achter het Centraal Station duurt nog zeker een half jaar langer. De opening van de Michiel de Ruijtertunnel, de nieuwe autotunnel onder de De Ruijterkade, is een half jaar uitgesteld. Daardoor loopt ook de oplevering van de fiets- en voetgangerstunnel vertraging op. Die staat nu gepland voor eind 2015.

Beide tunnels zijn zo goed als af, maar er is meer tijd nodig om de veiligheidssystemen van de autotunnel te testen, liet wethouder Litjens (Verkeer, VVD) vorige week weten aan de raad. Litjens spreekt van een „complexe operatie, mede als gevolg van de veranderde tunnelwetgeving”. De autotunnel gaat voor de zomer van 2015 open. Pas als de kade autovrij is, kan gewerkt worden aan een definitieve inrichting voor de veren.

Ondertussen wordt het alsmaar drukker op de De Ruijterkade. Er is steeds meer beweging richting Noord, de pont vaart steeds vaker en de aanlandingen zijn in de spits vaak chaotisch. De fiets- en voetgangerstunnel moet de verkeersveiligheid op de De Ruijterkade aanzienlijk verbeteren, omdat langzaam verkeer en autoverkeer elkaar straks niet meer gelijkvloers hoeven te kruisen. Nu de openstelling van de fietstunnel over de zomer heen wordt getild, duurt het nog langer voordat fietsers en voetgangers de ruimte krijgen.

„De komende jaren zal het rondom Centraal Station nog niet ideaal zijn”, geeft D66-raadslid Jan-Bert Vroege toe. „Als de achterkant klaar is gaat de voorkant open.” Dan beginnen namelijk de werkzaamheden voor een nieuwe fietskelder onder het Open Havenfront. „Het blijft dus nog even behelpen.”

GroenLinks hoopt dat het sneller kan. „Ik ga er bij de wethouder op aandringen ervoor te zorgen dat de autotunnel al vóór het toeristenseizoen dit voorjaar open kan”, zegt GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting. „De ruimte voor fietsers en voetgangers op het maaiveld is hard nodig.” De fietstunnel kan pas open nadat onder meer de taxistandplaatsen van de centrumzijde naar de IJ-zijde zijn verplaatst.

Dagelijks zullen straks naar schatting 15.000 fietsers gebruikmaken van de tunnel, een aantal vergelijkbaar met de onderdoorgang onder het Rijksmuseum.