Japans Toyota wil naar India

China and Japan. Maps from NASA imagery

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Toyota heeft al lang een oogje op India, een aanlokkelijke emerging market voor elke automaker. Maar het wil niet lukken met het marktsegment voor betaalbare wagens. Toyota geeft dat nu in feite toe - door hulp in te roepen van Daihatsu, de succesvolle maker van ‘mini-cars’.

Toyota is voor 51 procent aandeelhouder van Daihatsu, en het partnerschap tussen de twee werkt goed in Indonesië, de grootste automarkt van Zuidoost-Azië. Maar de fabrikant is nog niet actief in India. Als het aan Toyota ligt gaat dat veranderen, meldt Reuters exclusief.

Een van de redenen dat Toyota niet aanslaat in India, zouden de kosten zijn. Waar concurrent Suzuki samenwerkt met lokale leveranciers van onderdelen, werkt Toyota nog met duurdere, geïmporteerde delen.

In Indonesië en Maleisië produceert Daihatsu al basale no-frills auto’s voor minder dan zesduizend euro. Daarmee moet India worden veroverd: “De cruciale markt voor het komende decennium”, zegt James Chao van IHS Automotive tegen Reuters.

Japanse rijken worden nog rijker

De onverwachte stimuleringsmaatregelen van de Centrale Bank van Japan hebben effect. Voor hen met veel geld, althans. De vier rijkste miljardairs van het land hebben samen nog eens 2,42 miljard euro opgestreken als gevolg van de pogingen om de economie te stutten.

De Japan Times bericht dat het besluit om vele miljarden yen in de economie te pompen verder nog weinig aantoonbaar effect heeft. Maar de welgestelden en het bedrijfsleven profiteerden onmiddellijk, nadat de Bank of Japan de opmerkelijke geldinjectie aankondigde. “Het fortuin van Tadashi Yanai, de topman van Fast Retailing, groeide met ongeveer 1,62 miljard euro”, aldus de Times.

Wat The Wall Street Journal een ‘extreme stimulans’ noemde, en wat de mondiale beurzen flink opschudde, komt rechtstreeks van premier Shinzo Abe. Hij heeft beloofd alles te doen tegen deflatie en de zwakke yen.

Net als Airbus mikt Boeing op Chinese luchtvaart

De strijd tussen het Amerikaanse Boeing en de Franse concurrent Airbus gaat door, ook in China. Airbus maakte deze week bekend dat het een enorme order van de China Aircraft Leasing (CALC) heeft gewonnen: honderd A-320 toestellen ter waarde van zo’n 8,25 miljard euro.

Nu meldt Bloomberg dat ook Boeing in gesprek is met het Chinese bedrijf, dat toestellen least aan lokale luchtvaartmaatschappijen. CALC zou de Boeings ‘verkennen’, kort nadat Airbus de deal bereikte. Vorige maand waren de Fansen ook al succesvol, toen er zeventig vliegtuigen - eveneens van het type A320 - aan China werden verkocht.

Volgens Airbus en andere kenners zal China op korte termijn de grootste afzetmarkt worden voor vliegtuigbouwers; momenteel is dat nog de VS.