Deze sterregisseur verdient meer dan Brad Pitt

Matthew McConaughey in INTERSTELLAR, from Paramount Pictures and Warner Brothers Entertainment.

Hij is een van de weinige mensen die een filmstudio kan binnenlopen met een plan, om een uur later te vertrekken met een contract van 200 miljoen dollar op zak. Christopher Nolan maakte Interstellar, zijn langverwachte film over de zoektocht van een ruimtereiziger (Matthew McConaughey) naar een bewoonbare planeet, uiteindelijk voor 165 miljoen dollar (132 miljoen euro). Het is een van de redenen waarom hij zo geliefd is in Hollywood: hij is een zuinige filmmaker en blijft altijd binnen het budget.

De andere, belangrijkere reden heeft ook met geld te maken. Al zijn films maakten tot nu toe winst. Veel winst.

Noot: deze cijfers geven een indicatie van budget en opbrengst per film. Het gaat om productiebudgetten (exclusief marketing) en bioscoopopbrengsten (exclusief DVD en digitale verkoop). 

Met zo’n volmaakte loopbaan kun je in Hollywood alles maken. Dat zijn uitdagende films bijna zonder uitzondering door critici en fans worden bejubeld, draagt ook bij aan zijn uitzonderlijke positie: de 43-jarige Brit hoort samen met Steven Spielberg en James Cameron tot het selecte groepje regisseurs dat volledige artistieke vrijheid krijgt en zo ongeveer z’n eigen budget mag bepalen.

Warner Bros kocht zich in bij Paramount…

Hoe waardevol Nolan is voor zijn vaste studio Warner Bros., blijkt wel uit de miljoenendeals rond Interstellar. Het script, geschreven door Nolans broer Jonah, lag al een tijdje te wachten bij filmstudio Paramount en zou worden geregisseerd door Steven Spielberg. Toen Nolan aan boord kwam, eiste de regisseur dat Warner Bros. onderdeel zou worden van de deal. De studio had daar een hoop voor over, onthulde The Guardian: Warner Bros. gaf Paramount de internationale distributierechten van drie succesvolle franchises - Friday the 13th, South Park, en een nog te bepalen filmserie - om bij de film betrokken te worden. Drie franchises in ruil voor een project dat geen sequels of merchandise oplevert; dan wil je als studio echt heel graag meedoen.

… geeft Nolan tien procent van de opbrengst…

Nolan zelf wordt door de studio financieel in de watten gelegd. Warner Bros. betaalt al jaren zijn kantoor in Los Angeles, zijn assistenten en allerlei andere onkosten, zonder daar contractueel iets voor terug te vragen. Aan zijn films verdient hij net zo goed als de best betaalde acteurs. Volgens The Wall Street Journal krijgt hij voor Interstellar tien procent van de studio-opbrengsten; met een vergelijkbare deal verdiende Nolan in 2010, het jaar waarin zijn laatste film Inception uitkwam, zo’n 71,5 miljoen dollar. Dat bracht hem op nummer vier van de “top earners” in Hollywood van dat jaar. Opvallend aan deze lijst van Vanity Fair is dat niet acteurs, maar regisseurs dat jaar de grootverdieners van Hollywood waren:

… vindt het prima dat hij onbereikbaar is…

Christopher Nolan op de première van Interstellar. Foto: Reuters

Bij Warner Bros. “vereren” ze Nolan, schrijft The Guardian. “Alles wat met Chris Nolan te maken heeft wordt op het hoogste niveau afgehandeld”, vertelt een bron tegen de Britse krant. Die adoratie betekent ook dat de studio zijn eigenaardigheden accepteert: hij weigert met digitale camera’s te werken en heeft geen mobiele telefoon of e-mailadres. Op verzoek van Nolan heeft Warner Bros. zelfs talloze bioscopen overgehaald om hun oude filmprojectoren af te stoffen, omdat hij niet wil dat zijn film op een digitale projector wordt gedraaid.

Hoe lang nog verandert alles wat Nolan aanraakt in goud? Vooralsnog zijn critici verdeeld over Interstellar. Gemiddeld geven ze de film een 7,1, lager dan elke andere film van Nolan. Voor de resultaten in de bioscoop en daarna (DVD en online verkoop) maakt dat waarschijnlijk niet eens zoveel uit. Op het merk Nolan komen bioscoopbezoekers toch wel af.