Ervaren leerkracht is écht beter

Het is nu ook wetenschappelijk bewezen: je kind kan het beste in de groep zitten bij een juf of meester die al dertig jaar voor de klas staat. Ervaren leerkrachten zorgen voor betere prestaties van kinderen, zo blijkt uit een nieuwe studie van het Centraal Planbureau (CPB) – Teacher quality and student achievement: Evidence from a Dutch sample of twins. Onderzoekers volgden tweelingen die, zoals dat vaak gaat in Nederland, niet bij elkaar in de klas werden gezet. De helft van de tweelingen bleek het beter te doen in taal en rekenen dan zijn of haar tweelingbroer of -zus die bij een minder ervaren leerkracht in de klas zat, op dezelfde school. Het verschil in effect van een beginnende leerkracht en één met veertig jaar werkervaring is groot. Het kan ervoor zorgen dat een kind een advies tot een half niveau hoger krijgt. Dus dat een leerling niet naar de gemengde havo/vwo-brugklas gaat, maar meteen doorstroomt naar het vwo. De ervaren leerkracht heeft de meeste invloed op kinderen in de lagere klassen van de basisschool. Vooral in groep twee maken de kinderen een enorme sprong met een goede docent voor de klas. „Daar hebben we niet meteen een verklaring voor”, zegt CPB-onderzoeker Sander Gerritsen. „De Amerikaanse econoom James Heckman zegt: hoe sneller je vaardigheden aanleert, hoe sneller je weer doorleert. We denken dat dat hier opgaat.” Het effect van de ervaren leerkracht op groep acht van de basisschool is om die reden waarschijnlijk dan ook minder groot. De bevindingen van de Nederlandse onderzoekers worden bevestigd door Amerikaanse studies waar men spreekt van ‘training on the job’: van een jaar langer voor de klas staan, word je écht beter.