Recensieoverzicht: Interstellar is adembenemend, na drie kwartier

Screenshot van de film Interstellar Beeld: Paramount

Van de eerste drie kwartier moet Interstellar het misschien niet hebben. Daarin wordt een beeld geschetst van het leven op aarde in de 21e eeuw. En dat is een aflopende zaak. Schimmels hebben de toekomst, zo schrijft NRC-recensent Coen van Zwol, hoe sober en duurzaam de mens zich ook op de landbouw toelegt. Meeldauw vreet gewassen weg en het hart van Amerika is in de greep van woeste zandstormen. De machtsverhoudingen op de planeet zijn ook veranderd. Indiase drones surveilleren boven de VS. Het doet allemaal nogal somber aan, maar ho, niet afhaken. Want daarna ontwikkelt de film zich volgens Van Zwol

“tot een ademloze slalom tussen sociaal-biologische en kosmologische concepten en nipte ontsnappingen”.

Kolonisatie van planeten

Om aan de ellende op aarde te ontsnappen, werkt de NASA namelijk aan een kolonisatieprogramma van andere planeten. Cooper (Matthew McConaughey) wordt er met zijn ruimteschip Endurance op uitgestuurd om op een nieuwe planeet kwartier te maken voor de mensheid. Vanaf Coopers lancering draait het plotseling om overleven. Om de vraag voor wie je handelt of jezelf opoffert. Cooper moet kiezen tussen ‘de mensheid’ en zijn familie.

“Dat dit alles nooit ridicuul wordt, is ook te danken aan hoofdrolspeler Matthew McConaughey, die het echt houdt en zijn Oscar vorig jaar niet zomaar kreeg. Met zijn hulp zet regisseur Christopher Nolan na de Batmantrilogie en Inception opnieuw een kathedraal van een film neer: spannend en bij vlagen subliem, met actie op meerdere niveaus tegelijk, beurtelings cerebraal en in tranen gedrenkt.”

Zo looft recensent Van Zwol uiteindelijk vier ‘ballen’ uit, op een totaal van vijf.

Een belangrijk Nederlands tintje aan Interstellar is het werk van cameraman Hoyte van Hoytema. De vaste partner van regisseur Nolan, Wally Pfister, wilde zelf gaan regisseren en dus was Nolan op zoek naar vervanging. Hoytema brak internationaal door met het vampiersprookje Let The Right One In (Tomas Alfredson, 2008). Hoytema is ondertussen een veelgevraagd cameraman in Hollywood. Momenteel werkt hij aan de nieuwe James Bondfilm (‘Bond 24’), die gepland staat voor oktober 2015. Met zijn werk aan Interstellar droeg hij bij aan alle lof die de film toekomt.

De Volkskrant: Het werkt en dat telt

Zo komt ook de Volkskrant tot vier ballen, van Floortje Smit. Ze noemt het camerawerk van Hoytema “oogstrelend”. Al schrijft ze dat je ook kritisch naar Interstellar kan kijken:

Interstellar is een pompeuze film. Sentimenteel? Snobistisch? Overvol? Ook dat, eigenlijk. Maar je zit in de bioscoop en het werkt. En dat is uiteindelijk het enige dat telt.

Nu.nl kritisch over sentimenteel einde

De recensenten zijn het opmerkelijk eens, want Trouw geeft eveneens vier ballen en ook Nu.nl komt tot vier sterren. André Nientied van Nu.nl merkt wel op dat de film tegen het einde steeds sentimenteler wordt:

“In de tijdsduur van bijna drie uur gaat Nolan regelmatig vol op het orgel - ook letterlijk, want een kerkorgel is nadrukkelijk aanwezig op de soundtrack. In het laatste uur raakt het evenwicht tussen techniek en filosofie echter uit balans en krijgt het sentiment de overhand - aan de kijker de keuze of hij daardoor wordt ontroerd of juist in de lach schiet. Ook door het gedurfde einde doet de film denken aan Kubricks sciencefiction-klassieker 2001, A Space Odyssey.”

De Morgen: indrukwekkend ruimte-epos

De Belgische krant De Morgen schrijft, en dat is goedbedoeld, dat de 169 minuten van Interstellar “voorbij vliegen”. De kijker krijgt volgens de krant geen moment de tijd om zich te vervelen:

Vergelijkingen met ’2001 - A Space Odyssey’, ‘The Right Stuff’ en, meer recent, met ‘Gravity’ liggen voor de hand. Dat is geen kritiek, maar een compliment. Nolan bevindt zich hier in uitstekend gezelschap. Helemaal terecht. Is ‘Interstellar’ beter? Slechter? Laat de tijd daarover oordelen.

Ook Jan Temmerman van De Morgen komt tot vier sterren.

Lees op NRC Q over de miljoenendeals rond Interstellar en regisseur Christopher Nolan