Probeer maar eens een bril zonder korting te krijgen

Een bril zonder korting kopen? Dat is haast onmogelijk. De vier grootste Nederlandse optiekketens, Pearle, Eye Wish, Specsavers en Hans Anders – beconcurreren elkaar hevig op prijs.

Nederland telt rond de 2.200 optiekwinkels, ruim 900 daarvan horen bij één van de vier ketens. Samen hebben zij 40 procent van de brillenmarkt in handen. En dit percentage stijgt.

Pearle en Eye Wish behoren tot hetzelfde bedrijf, GrandVision. Dat is daardoor de grootste brillenverkoper in Nederland. Maar het bedrijf is ook elders groot: wereldwijd bezit het 5.000 brillenwinkels. De omzet bedroeg vorig jaar 2,5 miljard euro. Investeringsmaatschappij HAL is op haar beurt eigenaar van GrandVision. Wellicht niet voor lang meer, een deel van GrandVision wordt waarschijnlijk naar de beurs gebracht.

Hans Anders behoort tot het Franse Alpha en AlpInvest, ook investeringsmaatschappijen. Specsavers is een van oorsprong Brits familiebedrijf en behaalde vorig jaar in Nederland een omzet van bijna 95 miljoen euro. Het heeft in tien landen vestigingen.

Omzetdaling

Dat zijn veel grote bedrijven, op een relatief kleine markt. De omzet van optiekketens liep in 2009 en 2010 met respectievelijk 34 en 3 procent terug, blijkt uit de meest recente gegevens van brancheorganisatie Nuvo.

Al enkele jaren woedt daarom een serieuze prijzenslag tussen opticiens, zegt marketingdirecteur Ilse Heemskerk van GrandVision Benelux. „Het is een actie gedreven, sterk concurrerende markt. Veel ketens worden gedwongen op de prijs te spelen.”

Woordvoerder Ingrid Kersting van Specsavers beaamt dat. „Het is een verdringingsmarkt. Er zijn veel aanbieders. Dan moet je je onderscheiden.” Dat doen ze op deskundigheid, op service, op professionaliteit en op merken, benadrukken de ketens zelf. Maar vooral op prijs.

In cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is te zien dat goederen ten opzichte van 2006 gemiddeld bijna 17 procent duurder zijn geworden. Brillen, contactlenzen, brilmonturen en nog wat ‘andere medische producten’ (rollators, hoortoestellen, condooms en pleisters) daarentegen maar 5,9 procent. Die zijn, in vergelijking, dus betaalbaarder geworden.

Goed nieuws voor de ketens is dat hun groep potentiële klanten door de vergrijzing groeit. De meerderheid van de Nederlanders tussen 40 en 50 jaar draagt een bril of lenzen. Boven de 75 jaar is dat zelfs 96 procent.