Is CNN niet eens meer essentieel voor de nieuwsconsument?

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

CNN zoekt. Naar een identiteit, naar een hit-progamma, naar kijkcijfers. Dat het niet opschiet, blijkt wel uit een nonchalant dreigement van Dish, een satelliet-netwerk met veertien miljoen abonnee’s. Om kosten te besparen moeten ‘niet essentiële’ omroepen wellicht permament sneuvelen, zegt Dish-topman Charlie Ergen.

“Twintig jaar geleden was CNN een must-have channel”, zei Ergen tijdens een conference call. “Maar ze zitten niet meer in de toptien. Tenzij ze het Maleisische vliegtuig vinden.” Met een lachje refereerde hij zo aan de kritiek op de kabelzender, toen die eerder dit jaar als enige wekenlang permanent doorging op de vermiste vlucht 370 van Malaysia Airlines.

In het snel veranderende tv-landschap is het survival of the fittest, aldus de LA Times. Dish moet keuzes maken, juist in de nieuws-branche. Breaking news is online overal te vinden, CNN is weggezakt tot een weinig bekeken, soms verwarrende mix van entertainment, nieuws, interviews.

Amazon: supersnelle bezorging - per taxi

De aangekondigde bezorgingsdrones van Amazon zijn nog niet gesignaleerd, maar de online-winkel is wel snel. Wie in LA bijvoorbeeld iets niet al te groots bestelt, kan het pakketje nog dezelfde dag thuis verwachten. Hoe doet Amazon dat? Per taxi.

Volgens The Wall Street Journal zit de vlotte levering per taxi in de testfase. Amazon is niet blij met de vertragingen bij de vaste bezorgdiensten: UPS, FedEx, de posterijen (USPS). Bovendien lopen de leveringskosten op, in absolute termen en als percentage van de omzet. Grote winkelketens als Macy’s hebben de uitdaging van Amazon bovendien opgepikt door meer goederen in warenhuizen beschikbaar te hebben.

Allemaal redenen om te innoveren en besparen. “Amazon heeft de markt voor steeds snellere bezorging geschapen”, zegt Greg Bettinelli van Upfront Ventures in de Journal. Dat heeft andere winkeliers wakker geschud. “Het betekent ook dat Amazon niet stil kan zitten.”

De taxi-app waar Amazon stilletjes mee experimenteert in LA en San Francisco is niet Uber of Lyft. Het is Flywheel, een nieuwkomer uit San Francisco.

In ‘Spotify versus Taylor Swift’ lijken beiden te winnen

Op de Amerikaanse versie van The Voice is goed te zien hoe populair Taylor Swift is. De 24-jarige zangeres is nauwelijks ouder en soms jonger dan veel deelnemers. Maar wanneer ze haar zien als gast-jurylid zijn ze diep onder de indruk, letterlijk stomverbaasd, emotioneel en gelukkig. In de VS is er momenteel geen grotere, meer invloedrijke popster.

Dus toen zij eerder deze week bekendmaakte dat ze al haar muziek (behalve één song, van de Hunger Games-soundtrack) van Spotify haalde, was dat nieuws. Met de online-luisterdienst gaat het lekker - bijna net zo goed als met de carriére van Swift. In Europa is Spotify zelfs bezig iTunes in te halen, meldt Techcrunch. Vanwaar dan de verwijdering?

Over de redenen valt te gissen, en dat doen de media ook. Maar Swifts besluit heeft veel debat en ook steun losgemaakt. Via Wired spreekt de songwriter Aloe Blacc zich uit vóór haar zet. Bedrijven als Pandora en Spotify verdienen buitengewoon goed met de muziek van anderen, maar betalen die anderen een fooi, vindt hij. “Streaming diensten moeten songwriters eerlijk belonen.”

Of het slim is om de toekomst van de muziekverkoop de rug toe keren? Niet echt, denkt Sam Sanders van radio-zender NPR. Dat zij miljoenen CDs met extraatjes via winkelketen Target verkoopt - haar nieuwe album 1989 breekt alle records - is een uitzondering. “Swifts Spotify-nieuws kan wel eens alleen maar goed voor haar zelf zijn”, aldus Sanders. “Streaming is een van de weinige groei-gebieden voor de ploeterende muziekwereld.”