Ervaren leerkracht levert echt betere leerling af

Het is nu ook wetenschappelijk bewezen: een kind kan het beste in de groep zitten bij een juf of meester die al dertig jaar voor de klas staat. Want ervaren leerkrachten zorgen voor betere prestaties van kinderen, blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB), Teacher quality and student achievement: Evidence from a Dutch sample of twins.

Onderzoekers volgden 600 tweelingstellen die niet bij elkaar in de klas werden gezet. Bij de helft van de tweelingen bleek de een beter te worden in taal en rekenen dan de tweelingbroer of -zus die op dezelfde school bij een minder ervaren leerkracht zat.

Het effect van een beginnende leerkracht en één met veertig jaar werkervaring is groot: het kan oplopen tot een half niveauadvies. Zo zou een leerling niet naar de gemengde havo/vwo-brugklas hoeven, maar meteen naar het vwo kunnen gaan.

De invloed van een ervaren leerkracht is het grootst op kinderen in de lagere klassen van de basisschool. Vooral in groep twee maken de kinderen een enorme sprong met een goede docent voor de klas. „Daar hebben we niet meteen een verklaring voor”, laat CPB-onderzoeker Sander Gerritsen weten. „De Amerikaanse econoom James Heckman zegt: hoe sneller je vaardigheden aanleert, hoe sneller je doorleert. We denken dat dat hier opgaat.” Het effect van de ervaren leerkracht op groep acht van de basisschool is daarom waarschijnlijk minder groot.