Drie redenen waarom familiebedrijven het goed doen op de beurs

Eerst even de cijfers. De omzet van de grootste familiebedrijven uit de Fortune Global 500 steeg sinds 2008 met 7 procent. De omzet van niet-familiebedrijven met 6,2 procent. Wie belegde in familiebedrijven haalde daar, per jaar, 5 procentpunt meer rendement, schrijft The Economist. Beursgenoteerde familiebedrijven presteren de laatste jaren dus relatief beter dan hun concurrenten. Drie redenen voor hun succes:

1. Ze kijken verder vooruit

In Europa is 40 procent van de grote beursgenoteerde bedrijven nog steeds grotendeels in handen van de oprichters, stelt adviesbureau McKinsey. En voor een familiebedrijf betekent vooruitkijken: de volgende generatie. Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven aan de Nyenrode Business Universiteit:

“De familie beheert het bedrijf voor de kinderen. De bestuursvoorzitter van een AEX-genoteerd bedrijf blijft gemiddeld drie jaar aan, van een familiebedrijf 22 jaar.”

Beeld: Sligro

Vooral de combinatie van een beursnotering (goede kwartaalcijfers presenteren) met een stabiele grootaandeelhouder (de familie) werkt goed, zegt Ilse Matser, directeur van het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf.

“Heineken moet wel degelijk rekening houden met de aandeelhouders. Die willen een bepaald rendement.”

Familiebedrijf Sligro maakte dat onlangs in een advertentie duidelijk: wie 25 jaar geleden - toen Sligro naar de beurs ging - omgerekend 22.000 euro investeerde, is volgens het bedrijf nu miljonair.

2. Ze beslissen sneller

Eindeloze vergaderingen met drukke externe commissarissen plannen? Niet nodig, de familie heeft veel macht. Dat heeft ook nadelen. “Het gaat om een goede mix. Als de familie telkens beslissingen doordrukt, dan blijf je als externe financieel bestuurder niet lang aan”, zegt Matser.

3. Ze kennen hun markt

Familiebedrijven hebben veel tacit knowlegde, kennis die niet zo maar over te dragen is, zegt Matser. Het personeelsbestand is er ouder, bestuurders zitten langer op één plek. “Als je langer aanblijft, dan ken je de markt natuurlijk goed”, zegt Flören.

Neem Ralph Sonnenberg, de 80-jarige koning van de horizontale lamellen. De in Zwitserland woonachtige miljardair is bestuursvoorzitter én grootaandeelhouder van Hunter Douglas, het bedrijf achter Luxaflex. De rolgordijnen veranderen nauwelijks, maar het familiebedrijf weet ze nog altijd te verkopen. Bijzondere klant: het hoogste gebouw ter wereld Burj Khalifa in Dubai. Dat heeft elektrische Luxaflex-jaloezieën.

Zonen Marko en David hebben al lang topfuncties en kunnen het stokje elk moment overnemen. Het blijft goed gaan met het familiebedrijf. Het vermogen van Ralph Sonnenberg wordt door Quote inmiddels op 1,6 miljard euro geschat.

Familiebedrijven in Nederland

Nederland heeft 260.000 familiebedrijven, ongeveer 70 procent van het totale aantal bedrijven. De tien oudste familiebedrijven van Nederland:
1. Koninklijke Tichelaar (Makkum, 1640)
2. Knaapen Groep (Son, 1652)
3. Koninklijke Klokkengieterij Petit & Fritsen (Aarle-Rixtel, 1660)
4. Van Eeghen Groep (Amsterdam, 1662)
5. Hotel Wesseling (Dwingeloo, 1662)
6. MHB (Herveld, 1667)
7. Bavaria (Lieshout, 1680)
8. Nolet Distillery (Schiedam, 1691)
9. Koninklijke De Kuyper (Schiedam, 1695)
10. C. de Koning Tilly (Haarlem, 1696)