De sport in wintersport

Er zit ‘sport’ in wintersport. Dat betekent dat je beter voorbereid richting bergen gaat, want je verdraait of scheurt zomaar iets.

Illustraties Studio NRC Next

In een seconde is het gedaan. Ik glip weg op een stukje ijs en tuimel door de lucht. Mijn linkerski knalt van mijn voet en een pijnscheut schiet door mijn knie. Ik land met mijn gezicht in de sneeuw. De pijn is vreselijk. Het was onze laatste afdaling naar het appartement, na een hele dag buiten de piste. Nu duurt de afdaling van normaal vijf minuten ruim vijf kwartier. Onder dwang word ik naar de bergdokter gebracht. Die stelt vast: ingescheurde voorste knieband. Of ik nog kan skiën deze vakantie? Bergdokter schiet in de lach. Wellicht kan ik heel misschien aan het einde van de week wel zonder krukken lopen. Misschien.

De rest van de vakantie kijk ik naar de gekleurde stipjes die sierlijk van de witte hellingen afdalen. Ik voel me superzielig.

Ik ben zeker niet de enige dat seizoen. Volgens Ongevallen en Bewegen in Nederland lopen jaarlijks meer dan 61.000 Nederlanders een blessure bij het skiën of snowboarden op. De meest voorkomende zijn gescheurde of verrekte kniebanden, hoofdletsel, skiduimen, beenbreuken, schouderblessures en enkelbandletsel.

Intact terugkomen

Nu, aan de vooravond van een nieuw wintersportseizoen, is mijn knie goed hersteld. De voorpret is begonnen, maar dit jaar wil ik graag intact terugkomen. Sportarts Jan-Willem Dijkstra, verbonden aan het Kennemer Gasthuis in Haarlem, zelf fervent wintersporter en tot 2006 skileraar in Oostenrijk, raadt aan niet zomaar de auto in te springen zonder training. „Veel mensen denken dat wintersport een veredelde vakantie is, maar het is gewoon sport. Je staat ineens uren per dag op hoogte op de latten en zoeft met grote snelheden de berg af. Daarom is voorbereiding essentieel.”

Online staan ontzettend veel oefeningen. Makkelijk, moeilijk, toegespitst op snowboarden of juist skiën. Diverse fysiopraktijken bieden cursussen aan om je binnen een aantal weken klaar te stomen voor de vakantie. Wat helpt echt en waar moet je op letten?

Ga lekker schaatsen

Je moet natuurlijk fit zijn als je een week of langer wilt gaan sporten. Get in shape! Elke sport die de hart-longen conditie van het lijf verbetert, zal daarom in je voordeel werken als je straks in de sneeuw staat, zegt Dijkstra. „Schaatsen is een hele goede oefening, omdat je daarmee door de diepe houding ook je bovenbeen- en bilspieren traint”, zegt de sportarts. „Wielrennen is ook goed. Hardlopen helpt net wat minder, je traint wel je conditie, maar je bouwt minder spieren op.”

Naast je algehele conditie, is het trainen van de spieren belangrijk. Dijkstra vertelt dat door de komst van de ‘carve ski’ in de jaren negentig het skiën veel toegankelijker is geworden. „En sneller. In de bochten komt daarom een grotere kracht op je benen.” Specifieke training voor de benen dus. Ook moet je je rug niet vergeten, geeft Dijkstra nog mee. Een goed getraind lijf is goed voor de balans.

Mijn training is begonnen. ’s Ochtends rol ik mijn matje uit en doe braaf een serie squats, kniebuigingen, muurzitten en planken (zie boven!). En morgen maar eens naar de ijsbaan. Winter 2015 is al begonnen.