Zomaar een kus? Zo begint seksuele anarchie!

Terwijl Indiase vrouwen op hun hoede moeten zijn voor verkrachters, riskeren ze ook te worden gearresteerd voor een simpele kus. Studenten kwamen in opstand. Maar hun actie Kiss of Love leidt tot grote controverse.

Zoenen blijft een explosieve kwestie in India. Na een aantal ‘kusincidenten’ in de zuidelijke deelstaat Kerala is er een verwoed debat losgebarsten over de vraag of Indiërs hun lippen wel in het openbaar op die van een geliefde mogen drukken. Terwijl veel Indiase vrouwen en meisjes permanent op hun hoede moeten zijn voor verkrachters, zoals een reeks geruchtmakende zaken de laatste paar jaar heeft aangetoond, riskeren ze ook te worden gearresteerd voor een simpele kus in het openbaar. Net als hun geliefden.

Het begon allemaal met een filmpje van een lokale televisiezender, dat zoenende jongens en meisjes toonden in een café in de plaats Kozhikode. Zulk onzedelijk gedrag deed de jongerenafdeling van de BJP, de puriteins ingestelde hindoepartij die sinds dit voorjaar de scepter zwaait in New Delhi, zozeer in woede ontsteken dat ze het café-interieur enkele uren later kort en klein sloeg.

Dit was weer tegen het zere been van meer liberaal gezinde studenten in de naburige stad Kochi. Zij besloten zondag een ‘zoenprotest’ te houden, waarbij jonge paren elkaar op straat in het openbaar zouden kussen. Kiss of Love, doopten ze hun protest.

Petitie tegen ‘immoreel protest’

Vooraf meldden zich conservatieven met een petitie bij het gerechtshof in Kerala tegen dit ‘immorele protest’ dat volgens hen tegen de cultuur van India indruiste. Rechters gingen niet in op het verzoek tot een verbod, maar de plaatselijke politiecommissaris liet weten zo’n verstoring van de openbare orde niet te tolereren.

Shiv Sena-activisten, nog een graadje radicaler dan de BJP’ers, beschuldigden de studenten van een ‘liefdesjihad’, die tot seksuele anarchie in Kerala zou leiden. De studenten lieten zich echter niet van de wijs brengen en begonnen elkaar op de afgesproken tijd en plaats dapper te zoenen. Het duurde niet lang of de politie greep hardhandig in. Vijfentwintig zoenende paren werden opgepakt en naar politiebusjes gesleept. Ook in de busjes bleven sommigen elkaar overigens gewoon doorkussen. Enkele uren later werden ze op borgtocht vrijgelaten.

Inmiddels wierpen ook mensen elders in het land zich met overgave op het onderwerp. Ze noemen het ‘Kiss of Love’, twitterde ene dr Satvik Patel, ‘ik noem het ‘Kiss of Lust’. Gevaarlijke mentaliteit van de jeugd! Wat komt er nu? Seks op straat?’ De meesten reageerden echter geschokt op het geweld van de politie tegen het vreedzame protest. ‘Wat is het probleem met kussen? De agenten kunnen de verkrachters niet pakken. Ze arresteren mensen die elkaar zoenen’, twitterde een zekere Sunil Kumar minachtend.

De Indiase moraal is op dit punt inderdaad tweeslachtig. Veel buitenlanders associëren India niet met puritanisme of verkrachtingen, maar juist met een vrije seksuele moraal. Ze verlustigen zich aan de Kamasutra en oude hindoetempels waar mannen en vrouwen in de ingewikkeldste standjes zijn afgebeeld.

Maar in het dagelijkse leven heerst al lang een zeer puriteinse moraal. Pas de laatste twintig jaar is dat veranderd, vooral onder jongeren in de steden. In films zijn kusscènes niet langer uitzonderlijk, al blijft naakt ook daar taboe.

De nieuwe normen bevallen echter veel andere Indiërs niet. Wijdverbreid blijft de opvatting dat mensen niet het recht hebben in het openbaar te zoenen, zeker ongehuwde meisjes niet. De organisatoren van het zoenprotest geven intussen niet op. ‘We staken onze strijd tegen moraalpolitie en cultureel fascisme niet’, schreven ze gisteren op hun Facebookpagina. Maar het blijft bij een digitaal protest, aan nieuwe zoensessies op straat wagen ze zich voorlopig niet.