The Summit: Dag 2

In Dublin vindt deze week de Web Summit plaats: met 22.000 bezoekers de grootste  tech- en mediaconferentie van Europa. Een driedaagse conferentie met honderden sprekers. Wat is er zoal te zien? Vandaag: Dag 2.

Nog steeds geen WiFi

Het belangrijkste gespreksonderwerp tussen journalisten en bezoekers onderling is het haperende internet op de Web Summit. Een jaarlijks terugkerend probleem tijdens de conferentie, omdat  de Web Summit plaatsvindt in The Royal Dublin Society (RDS), een in 1731 opgerichte vereniging in het centrum van de Ierse hoofdstad. Een stokoud complex, ooit opgericht  om de kunsten, wetenschap en industrie in Ierland een impuls te geven. De RDS verbood de Web Summit om zelf het internet te regelen, met alle gevolgen van dien.

Dit gebeurde er toen Web Summit-oprichter Paddy Cosgrave aan het publiek vroeg wie er allemaal last had van WiFi-problemen:

 

Genoeg gelegenheid om goed naar sprekers te kunnen luisteren, zou je ook kunnen zeggen. Vandaag vooral veel interessante discussies tussen hoe ‘oude’ en ‘nieuwe’ media met nieuws omgaan. Zoals dit gesprek tussen Kevin Sutcliffe  van het hard groeiende VICE en Matt McAllester  van TIME Magazine, dat juist moeite heeft om de digitale revolutie te omarmen.

Volgens McAllester is The New York Times nog altijd “het machtigste nieuwsmedium op aarde”. Sutcliffe: „We kijken niet naar de voorpagina van de New York Times. Wij kijken naar wat wij interessant vinden. Wat zou je moeten weten? Hoe ben je anders? Zo maak je nieuws.”

Breaking News? Achterhaald

Wie beslist er eigenlijk wat nieuws is? Volgens Sutcliffe is het hele idee van ‘breaking news’ en journalisten die achter elkaar aanrennen om maar de eerste te zijn hopeloos achterhaald.  Het gaat nu om het verhaal, niet om de eerste zijn zei Sutcliffe. “Je hebt je journalisten nodig om te checken, heel ouderwets maar zo belangrijk. We hebben die boots on the ground wel nodig.”

Op die manier heeft VICE zich weten te ontwikkelen van leuke filmpjessite naar een volwaardige nieuwssite met 38 bureaus over de hele wereld waar honderden journalisten werken. Daarmee heeft VICE zich, samen met sites als Buzzfeed en Vox.com, ontwikkeld tot een geduchte concurrent van reguliere nieuwsmedia.

Wat de oude media mee hebben is hun geweldige reputatie. The New York Times heeft iets opgebouwd met tientallen jaren topverslaggeving, sites als VICE en Vox kunnen daar lang niet aan tippen. Jim Bankoff van Vox Media zei het in gesprek met mediacolumnist David Carr van The New York Times als volgt: “We weten nu: we kunnen grote sites bouwen. Maar kunnen we ook grote mediamerken maken? Dat wordt de volgende grote uitdaging.”

NRC-redacteur Stijn Bronzwaer doet verslag van Web Summit via nrc.nl en via Twitter