Overvolle Indiase vertelling

Niet alleen in het roerige India van de jaren vijftig waren dochters een last. Er zijn van over de hele wereld verhalen bekend van ouders die een van hun dochters als jongen opvoedden. Qissa: The Tale of a Lonely Ghost vertelt ook zo’n verhaal, maar dan gesitueerd in Indiaas Punjab, kort na de deling van India en Pakistan in 1947. Dat verhaal alleen al zou genoeg zijn geweest voor een hele film, maar regisseur Anup Singh wil ook de politieke geschiedenis van zijn land duiden en het spookverhaal uit de titel vertellen, waardoor zijn film ondanks de bedachtzame toon overvol en overdadig is.

De problemen beginnen al met de vraag over wie de film eigenlijk gaat. Over Sikh Umber Singh, het titelpersonage dat besluit zijn vierde dochter als zoon op te laten groeien? Het is moeilijk om met deze man, zijn trots en zijn gekrenkte machismo mee te leven. Hij is zelfzuchtig en wreed, een klassiek geval van hoogmoed voor de val. Of is de hoofdpersoon toch dat meisje dat door haar vader ontkend wordt, tenzij ze een broek draagt? In haar leven schuilt de echte tragedie: een gedwongen huwelijk, haar bruid door haar vader verkracht, verstoten omdat ze voor zichzelf opkomt, en als er dan eindelijk iets van tederheid tussen die twee vrouwen mag ontstaan, dan komt ook nog die geest uit de titel spoken.