Chinese tech-sector steekt fortuin in video

Chinese technologiebedrijven blijven grote bedragen investeren in films, series en andere vormen van online video voor de 600 miljoen internetgebruikers in het land. Xiaomi, ’s werelds derde producent van smartphones, maakte deze week bekend dat het een bedrag van 1 miljard dollar (796 miljoen euro) gaat investeren in videocontent. Xiaomi maakt ook tv’s en settopboxen.

De aankondiging komt vlak na het bericht dat Jack Ma, oprichter van het Chinese e-commercebedrijf Alibaba, onderhandelt met film- en tv-producenten in Hollywood over de mogelijkheden om samen speelfilms te produceren.

Chinese technologiebedrijven als Alibaba en Tencent zijn hard op zoek naar video in hun strijd om de Chinese consument. Die kijkt steeds meer films en series op zijn mobiele telefoon.

Videoplatform Youku Tudou bestelde daarom onlangs bij de Nederlandse producent Endemol de eerste Chinese editie van Big Brother. En topman Charles Zhang van internetbedrijf Sohu.com vertelde in oktober tijdens de internationale tv-beurs Mipcom in Cannes dat de Chinese kijker niet alleen maar lokaal drama wil zien, maar bovenal geïnteresseerd is in Amerikaans drama. „Voor jonge Chinese kijkers is de wereld plat.” Volgens Zhang is piraterij, het illegaal kopiëren van films en muziek en een groot probleem voor entertainmentbedrijven op de Chinese markt, inmiddels opgelost.