Elektrisch rijden of benzineslurpen, wat is het voordeligst voor jou?

OOSTERHOUT - Een display toont het opladen van de accu van een elektrische Tesla na de officiele opening van de TESLA Supercharger. Dit is de krachtigste oplaadtechnologie tot nu toe en laadt in slechts 20 tot 30 minuten de batterij van een auto op. ANP LEX VAN LIESHOUT

De hybride-auto is al een tijdje het troeteldier van de lease-sector. Dankzij een opeenstapeling van belastingvoordelen voor leaserijders heeft nu bijna vijf procent van de nieuwe auto’s in Nederland hybride-aandrijving, meer dan in elk ander land. Hybride-auto’s zijn geliefd omdat ze het beste van twee werelden combineren: ze hebben een elektromotor zodat je zuinig en schoon kunt rijden, maar voor lange afstanden kun je overschakelen op een benzinemotor.

Ook volgend jaar is hybride (en elektrisch) leasen nog steeds voordelig, maar daar komt vanaf 2016 verandering in. Maandagavond werd bekend dat staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) de belastingvoordelen voor hybride-auto’s gaat versoberen.  In een vergelijking door NRC Q is hybride rijden vanaf 2016 zowel voor leaserijders als particulieren duurder dan rijden in een vergelijkbare benzine-auto.

Wat betekent het voor jou?

Leasen of kopen, elektrisch rijden of ouderwets benzineslurpen? Het zijn vragen waar elke toekomstige autobezitter mee te maken krijgt. NRC Q zocht uit wat voor jou het voordeligst is.

De Volkswagen e-Golf, een goedkope elektrische lease-auto. Foto: Volkswagen

Eerst even een vuistregel: Rij je veel, dan ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een (semi-)elektrische auto. Die hebben een relatief hoge aanschafprijs vanwege de dure accu en elektromotor, maar een laag verbruik (zolang je op de elektromotor rijdt): voor een paar euro heb je hem volledig opgeladen.

Maar wil je precies weten welke auto het voordeligst is, dan moet je de totale kosten van je auto berekenen, ook wel de Total Cost of Ownership (TCO). Daar komen nogal wat variabelen bij kijken, zoals  de restwaarde van een auto, de financiële situatie van de eigenaar en het aantal kilometers dat hij of zij per jaar rijdt. We gebruiken de uitvoerige rekenmethode van hoogleraar robotica en automotive aan de Technische Universiteit Maarten Steinbuch.

Tip: download hier Steinbuchs excelsheet waarop je op basis van jouw rijgedrag en financiële situatie de maandelijkse kosten van alle type auto’s kunt berekenen.

In de onderstaande graphic vergelijken we (semi-)elektrische auto’s met benzine-auto’s uit hetzelfde segment of prijsklasse.  We gaan bij alle auto’s uit van een modaal inkomen en  15.000 gereden kilometers per jaar, zodat ze onderling vergelijkbaar blijven.

Wat zien we?

Kun je leasen, dan ben je in de compacte klasse (e-Golf en Golf) voordeliger uit met een elektrische auto. Jouw voordeel als je voor een elektrische Golf kiest: 108 euro per maand. Maar kóóp je een auto in dit segment, dan kun je beter voor de benzinevariant kiezen: het verschil bedraagt bijna 180 euro per maand tussen de twee Volkswagens. En in 2016? Dan verandert er weinig: de benzine-Golf wordt iets duurder om te leasen, vanwege een verhoging van de bijtellingscategorie met een procentpunt.

De Opel Ampera, een populaire hybride-auto. Foto: Opel

In het segment van onze plug-in hybrid verandert veel meer. Dit en volgend jaar is de Opel Ampera de goedkopere optie voor leaserijders maar de duurdere optie voor particulieren. In 2016 is de Ampera zowel voor leaserijders als particulieren duurder dan de nog wat luxere Opel Insignia. Opvallend, aangezien het kabinet het bezit van (semi-)elektrische auto’s wil stimuleren.

De Tesla Model S is de best verkochte elektrische auto van het moment. Foto: Tesla

In de luxe klasse zien we de belastingvoordelen voor elektrische auto’s pas echt aan het werk. De Tesla Model S is als leaseauto bijna 1600 euro per maand goedkoper dan de BMW M5, die onder het hoogste bijtellingstarief valt. Verdien je bovenmodaal dan is dat verschil nog een slordige 200 euro groter. Geen wonder dat de Tesla Model S ondanks z’n hoge prijskaartje (vanaf 66.200 euro) momenteel beter verkoopt dan elke andere elektrische auto.