China trekt in 2020 meer pretparkbezoekers dan de VS

HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Nathan Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China heeft dan nog geen The Wizarding World of Harry Potter van universal Studios, maar in de nabije toekomst is het land wel de wereldleider op het gebied van pretparken. In 2020 om precies te zijn, voorspelt Asia Nikkei Review.

De groeiende middenklasse in China zorgt volgens de zakenkrant voor een grote behoefte aan plezier en vertier. En daardoor stoot het land over vijf jaar de Verenigde Staten op het gebied van pretparken van de troon. In 2010 bezochten 220 miljoen mensen Amerikaanse pretparken, tegen 60 miljoen in China. Voor volgend jaar worden de bezoekersaantallen in dat laatste land al geschat op 127 miljoen en in 2020 niet minder dan 221 miljoen bezoeker.

Maar de Verenigde Staten hoeven zich geen zorgen te maken. Want Amerikaanse bedrijven zitten voor een groot deel achter de zestig nieuwe pretparken die momenteel in China gebouwd worden of op de tekentafel liggen. Zo opent in 2015 Shanghai Disneyland, werkt Dreamworks in dezelfde stad aan een pretpark rond hun geanimeerde held Kung Fu Panda en werkt Comcast aan plannen voor een Universal Studios in Beijing. Misschien heeft Harry Potter binnenkort dan toch zijn eigen pretpark in China.

Hong Kong moet hub worden voor vliegvaart

Fikse belastingvoordelen vormen de sleutel tot het waarmaken van de vliegvaartambities van Hong Kong. Volgens een hoge functionaris onderzoekt het stadsbestuur op dit moment de manier waarop Ierland en Singapore zich hebben omgevormd tot belangrijker knooppunten in het internationale vliegverkeer, schrijft South China Morning Post.

Deze twee landen zijn de afgelopen decennia zeer succesvol geweest in het aantrekken van vliegvaartmaatschappijen en lease-bedrijven. Hong Kong overweegt om in navolging van Ierland en Singapore de bedrijfsbelastingen voor deze ondernemingen te verlagen in overeenstemming met de wet en goedkeuring van het vasteland. Want de strategische en economische ligging van de stad zou de oprichting van een vliegtuigenlease-knooppunt wel erg lucratief maken.

Shoppen op Amazon in de winkels van Lawson

Amazon is niet te stuiten in de opmars in de offline wereld. Eerst kondigde het in september aan dat het een keten van fysieke winkels in Amerika wil openen, te beginnen met een filiaal in New York rond kerst. Vanaf vandaag kunnen consumenten in Japan bij Lawson-winkels zelfs bestellingen plaatsen voor Amazon Japan producten, schrijft Asia Nikkei Review.

Deze samenwerking werkt als volgt: in de bijna tweehonderd winkels van de Japanse keten staan computers waarop de tientallen miljoenen producten van Amazon te vinden zijn. Consumenten kunnen die bestellen en laten afleveren bij een filiaal van Lawson. Vorig jaar boekte het Japanse bedrijf 120 miljard yen (850 miljoen euro) aan inkomsten door de verkoop via deze terminals in hun winkels. Door samen te werken met Amazon hoopt de winkelketen dat dit bedrag in 2017 rond de 500 miljard yen ligt (3,52 miljard euro).

Amazon Japan beoogt door deze nieuwe stap in de fysieke wereld vooral een doelgroep aan te trekken die het niet via het online verkoopportaal kan aantrekken: ouderen. De terminals in de winkels van Lawson moeten een laagdrempelig alternatief bieden voor thuisbestellen.