Zelfs Taylor Swift kan het album eigenlijk niet meer redden

Foto Reuters

De muziekindustrie had Taylor Swift, amper 24, nodig om de ban te breken. Zij is de eerste en vooralsnog enige muzikant dit jaar met platinastatus, volgens de rekenmethode van Nielsen: haar nieuwe album 1989 is meer dan een miljoen keer verkocht in de Verenigde Staten.

Zelf is ze het wel gewend, want elk album dat ze tot nu toe uitbracht werd wel vier keer platina. Maar dit jaar is Swift de allereerste artiest die de magische grens van een miljoen exemplaren doorbreekt in de VS. En dat terwijl vorig jaar rond deze tijd al vijf albums dat hadden bereikt.

Wie luistert er nog een heel album?

Alleen de soundtrack van Disneyfilm Frozen haalde eerder dit jaar de platinastatus (een driedubbele zelfs), maar dat album is niet van één artiest. Als je Taylor Swift buiten beschouwing laat, dan zijn de best verkochte artiesten dit jaar Beyoncé en Lorde. Maar die hebben dit jaar dan weer geen platina gehaald. Bovendien kwamen hun platen, net als Frozen trouwens, vorig jaar al uit.

Dus behalve 1989 van Swift, zijn de drie best verkochte platen van dít jaar, al vórig jaar uitgebracht. Zo slecht is het gesteld met 2014. Althans, met de verkoop van albums. Maar ja, bedenk zelf maar eens wanneer je voor het laatst een heel album hebt beluisterd, laat staan gekocht. Of vraag anders eens aan je puberende buurmeisje welke cd ze van haar zakgeld gaat kopen. Goede kans dat ze je vragend aankijkt.

Albums zijn gewoon een beetje ouderwets. Met de snel stijgende populariteit van streamingdiensten als YouTube, SoundCloud en Spotify (waar de nieuwe van Taylor Swift overigens niet op staat) hoef je geen heel album meer te kopen of zelfs maar te beluisteren. 

Maar ook dat (digitaal) kopen van losse nummers is alweer een beetje voorbij, vanwege de populariteit van streamingdiensten. Halverwege dit jaar waren dan wel zestig songs meer dan een miljoen keer verkocht in de VS, maar dat is 20 procent minder dan vorig jaar, berekende zakenblad Forbes onlangs.

Live is leuker

Die slechte cijfers zeggen stiekem ook wel iets over de muziek zelf dit jaar. Coldplay en U2 hadden knallers kunnen zijn, zoals met hun vorige album, maar werden slecht ontvangen en verkochten ook niet overtuigend.

En ach, 2014 is geen compleet verloren jaar voor muziek. Er zijn meer concerten dan ooit, en daar gaan we met z’n allen massaal heen. Live Nation, een van de grootste evenementenorganisatoren ter wereld, eigenaar van bijvoorbeeld Mojo Concerts in Nederland, boekte afgelopen kwartaal een recordomzet van 2,5 miljard dollar (2 miljard euro). Dat moet ook wel, om de teruglopende muziekverkoop een beetje goed te maken.

Het einde van het mega-album

The Guardian schreef halverwege dit jaar al dat 2014 het kantelpunt is voor de muziekindustrie, en daar doet ook Swift niets meer aan:

“De tijd van de mega-albums is voorbij. Het tijdperk van de mega-streams kan dat vervangen, maar dat levert allerlei nieuwe complicaties op. Voornamelijk: hoe kan er geld mee worden verdiend, hoe houdbaar is dat systeem en wat noemen we voortaan dan een ‘succes’?”

En volgend jaar? Adele is bezig met nieuw werk (dat zou de absolute klapper van het jaar kunnen zijn, zie haar laatste plaat die inmiddels ruim 25 miljoen keer is verkocht), en ook Rihanna en Lady Gaga zouden met nieuwe cd’s komen.

Hitrapper Kanye West komt ook met een nieuwe, maar wanneer weet niemand. En dan is er nog Beyoncé. Haar laatste (verrassings-)album werd vorig jaar twee keer platina. Ze komt nog met een nieuwe, vier-cd-versie van haar laatste plaat. Ook die zou meerdere keren platina kunnen halen. Om maar niet te spreken over de steeds sterkere geruchten over een heel nieuw album dat ze nog dit jaar zou willen uitbrengen. Misschien wordt dat dan wel echt de laatste platina plaat.