Wat doet Kevin Spacey in de nieuwste Call of Duty?

Foto Activision

Een kleine 150 miljoen games zijn er sinds 2003 verkocht van de Call of Duty-serie. Tientallen miljoenen gamers spelen het oorlogsspel online. Vandaag verschijnt de nieuwste editie, Advanced Warfare.

Uitgever Activision (vorig jaar ruim 4,5 miljard dollar - 3,6 miljard euro - omzet en 1 miljard dollar winst) heeft er alles aan gedaan om dit de grootste game van het jaar te laten zijn. De makers kregen meer tijd, met de wapens van de toekomst wordt over een paar jaar echt gevochten, en acteur Kevin Spacey speelt de slechterik. Een succes? Zes opmerkingen bij de game van het jaar.

1. De verkoop is over zijn top

De eerste Call of Duty’s gingen over de Tweede Wereldoorlog. Vanaf Modern Warfare in 2007 kwam daar hedendaagse oorlogsvoering voor in de plaats. Prompt schoot de verkoop omhoog, van een paar miljoen naar 13 miljoen. Toppunt was Modern Warfare 3 in 2011: 26 miljoen. Sindsdien is de reeks over zijn piek heen; Call of Duty: Ghost haalde vorig najaar niet eens 20 miljoen. Advanced Warfare kiest voor een nieuwe tijd: het jaar 2054.

2. Een extra jaar productietijd

Na het uiteenvallen van grondlegger Infinity Ward een paar jaar geleden, is Advanced Warfare de eerste Call of Duty die helemaal is gemaakt door de nieuwe studio Sledgehammer Games, opgericht door de veteranen achter horrorgame Dead Space. Zij mochten drie in plaats van twee jaar bouwen, wat de productie nog duurder maakt. De ontwikkeling van een spel als dit kost tientallen miljoenen euro’s. Sledgehammer heeft de tijd benut om de achterliggende technologie en het spelontwerp stevig onder handen te nemen. Sledgehammer werkte eerder aan een (afgelaste) actie-avonturenvariant op Call of Duty; deze invloed zie je terug in de exoskeletten die de soldaten van superkrachten voorzien.

3. Wapens van de toekomst

Het wapentuig van 2054 is niet uit de duim gezogen, zeggen de makers. Alles is gebaseerd op bestaande prototypes en onderzoek. Ook de exoskeletten, die in eenvoudigere vorm al worden gebruikt op scheepswerven. De hoverbikes. De kilometers grote holografische projecties. En zelfs de elektropuls schokgolfwapens. Daarentegen werd de teleporteergranaat, die je na de explosie naar het rampgebied flitste, uit het spel gehaald. Want sciencefiction. Om de over the top-actie van details te voorzien werkte Sledgehammer samen met futurologen en oorlogsdeskundigen. De verhaallijn, rond een machtig huurlingenbedrijf als het Amerikaanse Blackwater, ontstond in zo’n brainstormsessie.

4. Spacey is de bad guy

De huurlingen werken bij Atlas, onder leiding van topman Kevin Spacey. Zijn bedrijf wordt machtig nadat een terroristische organisatie overal op aarde kernreactoren laat ontploffen. Spacey sprak volgens de ontwikkelaars niet alleen zijn regels tekst in en liet zijn bewegingen vastleggen via ‘motion capture’, maar hij hielp ook het script te verbeteren.

5. Samen online schieten

Hoeveel moeite de makers ook steken in de verhaallijn voor solospelers, gamers besteden tegenwoordig verreweg de meeste tijd aan samen spelen. Met de wendbaarheid van de nieuwe exoskeletten belooft die sneller en dynamischer dan ooit te worden.

Er zijn twaalf multiplayervarianten, zoals een waarin de speler een module voor satellietcommunicatie moet veroveren. En heel welkom voor de wat minder kwieke spelers: er is nu een vrije oefenstand, waarmee je het effect van ‘inloggen en direct door je kop geschoten worden’ zou moeten kunnen temperen.

6. Het leger profiteert

Het Amerikaanse leger gaf advies bij de bouw van Advanced Warfare, maar het profiteert zelf waarschijnlijk meer. Al sinds de jaren tachtig gebruikt het leger in de VS schietspellen voor onder meer training. De game America’s Army moet rekruten werven.

Van zo’n innige verstrengeling is bij Call of Duty voor zover bekend geen sprake, maar onlangs berichtte de Britse krant The Guardian wel over de producent van Call of Duty: Black Ops 2. Deze Dave Anthony adviseert nu het Pentagon over potentiële toekomstige dreigingen.