Column

Waarom gaat het hier opeens zo goed?

Het regent goed nieuws. De Nederlandse economie loopt bijna over. Het aantal werklozen piekte dit jaar in februari op 691.000, maar is gedaald tot 628.000 in september. Dik 9 procent minder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De daling gaat gepaard met een stijging van het aantal mensen met een baan in dezelfde periode met 33.000 naar 7.230.000. Er is dus échte banengroei en de afnemende werkloosheid is niet alleen het resultaat van mensen die ontmoedigd zijn en stoppen met werk zoeken.

De twee gunstige trends gaan hand in hand met groei in het uitzendwerk. De branche-organisatie ABU rapporteerde vorige week een toename van het aantal uitzenduren in de vier weken tussen 8 september en 6 oktober van 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. In de technische sector was de groei zelfs 19 procent. Een deel van de groei sijpelt al door in de resultaten die beursgenoteerde uitzendbureaus de laatste twee weken bekendmaakten. USG People zegt bijvoorbeeld: we gaan er ondanks de minder voorspelbare economische groei van uit dat het herstel in onze markten aanhoudt.

Nog een positief cijfer: de stemming onder consumenten wordt stapsgewijs steeds beter. Dat zie je in het consumentenvertrouwen, dat nog wel min drie is, maar volgens het CBS ook bovengemiddeld hoog is. Je ziet het nog beter op de Amsterdamse aandelenmarkt, waar de graadmeters zich ondanks individuele tegenvallers (Imtech, Ballast Nedam, Fugro) weten te handhaven op hoge niveaus.

Je ziet de zonnige kijk zeker in de peiling van het economisch klimaat. Die graadmeter van het CBS stond in oktober op plus acht punten, tegen min 33 punten een jaar eerder, min 45 punten twee jaar eerder en min 59 in oktober 2011. Mijn lezing van deze cijfers: mensen gaan niet meer consumeren omdat zij optimistischer zijn, maar zij zijn optimistischer omdat zij meer consumeren. In augustus, de meest recente maand waarover het CBS cijfers heeft, kochten mensen voor 1,5 procent meer goederen en diensten dan een jaar eerder. Dat was de grootste consumptiegroei in bijna vier jaar tijd. Waar komt die groei vandaan?

In een recente tweet zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen het in minder dan 140 leestekens: waar crisis #woningmarkt eerder zorgde voor krimp van de #consumptie, speelt herstel nu een rol bij groei van de consumptie.

Huiseigenaren knepen de afgelopen jaren hun consumptie af om geld vrij te maken voor extra aflossingen en zo hun hypotheek in lijn te brengen met de lagere waarde van hun huis. Maar dat proces lijkt gekeerd. Want: ook de huizenmarkt leeft op. Met uitzondering van enclaves als Amsterdam zijn er geen rap stijgende prijzen, maar wel een stijgend aantal verkochte huizen. Een kentering op de huizenmarkt is een kentering in economische activiteit, van de omzet van ‘keukenboeren’ tot het inkomen van zzp’ers in de bouw.

Kijk naar Beter Bed, dat in het derde kwartaal een sterke omzetgroei boekte van bijna 13 procent in zijn bestaande beddenwinkels. Een deel daarvan deden de Duitse winkels, da’s ook een goed teken. Als Duitsers meer uitgeven heeft Nederland daar als exportland baat bij. Hier verkochten de Beter Bed-winkels voor bijna 8 procent meer. Waarom? De hogere verkoop van woningen.

Hoe nu verder met de economie? Volg de huizenmarkt.