The Summit: Dag 1

In Dublin ging gisteren Web Summit van start: met 22.000 bezoekers de grootste  tech- en mediaconferentie van Europa. Een driedaagse conferentie met honderden sprekers, waaronder veel bekende namen zoals zanger Bono, actrice Eva Longoria, New York Times-journalist David Carr en beleidsbepalers van onder meer Dropbox, Facebook, Twitter, Evernote, The Huffington Post, Tinder en Amazon.

Wat was er zoal te zien? Een overzicht van Dag 1.

Een samenvatting van dag 1 in 30 seconden 

Kleine startups, grote mediabedrijven

De aanwezigen op de Web Summit zijn grofweg in twee categorieën te verdelen. Er zijn de grote mediabedrijven die worstelen met hun verdienmodel en twijfelen aan hun bestaansrecht, en er zijn de startups en techbedrijven die tegelijkertijd én miljoenen waard zijn én niet weten of ze over een paar jaar nog bestaan. De meest veelbelovende startup op Web Summit is Oculus, de maker van virtual realitybrillen die onlangs voor 2 miljard dollar door Facebook werd ingelijfd.

Facebook gaf een groep journalisten de gelegenheid om het apparaat te testen tijdens een borrel in het hoofdkantoor van Facebook in Dublin: een zaal vol hippe twintigers en dertigers met dj, Amerikaans bier, dure hapjes en een tafeltennistafel. De bril omsluit je volledige ogen en brengt je in een wereld die je voor, achter, boven en onder je kunt bekijken. De Oculus werd ook tijdens de Web Summit gedemonstreerd, bekijk hier hoe.

Peter Rubin (Wired) interviewde CEO Brendan Iribe van Oculus over de plannen die hij heeft met zijn apparaat. Want wat moet Facebook met virtual reality? Niemand die het nog begrijpt. Iribe heeft, zegt hij, zelf ook nog niet echt een idee hoe consumenten straks virtual reality gaan gebruiken:

Facebook: wisten we maar meer van je

Facebook is sowieso goed vertegenwoordigd op de Web Summit. Het bedrijf van Mark Zuckerberg vaardigde Erik Johnson af, het hoofd van Atlas: het nieuwe advertentieplatform van Facebook, waarmee het sociale netwerk ons allemaal kan volgen op alle mogelijke apparaten waarop Facebook is geïnstalleerd. Johnson hield op de Marketing Stage een intrigerende toespraak over ‘targeted ads’: advertenties op maat. Het grote probleem voor Facebook, volgens Johnson: “we weten gewoon nog niet genoeg van onze gebruikers”.

Met Atlas is voor Facebook een stap in de goede richting gezet, om gebruikers “relevante advertenties” te kunnen bieden. De overtuiging van Facebook: een advertentie werkt voor klant en voor adverteerder, zolang de advertentie maar relevant is voor die persoon. En daar is data voor nodig. Veel data - en liefst data die gebruikers zelf op hun profiel achterlaten. Of niet natuurlijk, Facebook wordt steeds beter in het koppelen van databases. Johnson gaf een voorbeeld tijdens zijn presentatie: “Geef je in je winkel je mailadres, kunnen wij dat vastklinken aan je profiel. Zo zien we wat je online én offline doet.”

De discussies tussen de aanwezige journalisten, zoals die tussen Emily Steel (NYT) en Tanya Cordrey (The Guardian), staken daar bijna naïef bij af. Kranten met een geweldige reputatie - vele malen beter dan die van Facebook - en tegelijkertijd oplopende verliezen en krimpende oplages.

Ja, ook The Guardian werkt samen met adverteerders benadrukte Cordrey. “Maar we hebben strikte regels. We kampen met een dilemma. Hoe integreer je gesponsorde berichten en zorg je tegelijkertijd dat je gebruikers niet misleidt?”.

NRC-redacteur Stijn Bronzwaer doet verslag van Web Summit via nrc.nl en via Twitter