Probeer nog maar eens een bril zónder korting te krijgen

Beeld NRC Q

Een bril zonder korting kopen? Dat is haast onmogelijk. De vier grootste Nederlandse optiekketens - Pearle, Eye Wish, Specsavers en Hans Anders - beconcurreren elkaar hevig op prijs.

Zie Pearle, dat met enige regelmaat leeftijdskorting geeft: de leeftijd is de korting in euro’s.

Of de variant van Hans Anders, waar de leeftijd ook de korting in euro’s is, maar dan keer twee.

Bij Eye Wish kregen klanten van de zomer 50 procent korting op een merkmontuur, of, mits je met twee kwam, twee monturen gratis.

Nederland telt rond de 2.200 optiekwinkels; ruim 900 daarvan zijn inmiddels van Pearle (297), Eye Wish (245), Hans Anders (250) of Specsavers (118). De vier ketens hebben samen ongeveer 40 procent van de Nederlandse brillenmarkt in handen - een percentage dat gestaag groeit.

Grote spelers, kleine markt

Pearle en Eye Wish behoren tot hetzelfde bedrijf, GrandVision. Dat is daardoor de grootste speler in Nederland. Maar het bedrijf is ook elders groot: over de hele wereld bezit het 5.000 brillenwinkels. De omzet vorig jaar bedroeg 2,5 miljard euro. Investeringsmaatschappij HAL is op haar beurt weer eigenaar van GrandVision. Wellicht niet voor lang meer, een deel van GrandVision wordt waarschijnlijk naar de beurs gebracht.

Hans Anders behoort tot het Franse Alpha en AlpInvest, ook investeringsmaatschappijen. Specsavers is een van oorsprong Brits familiebedrijf en maakte vorig jaar in Nederland een omzet van bijna 95 miljoen euro. Het heeft in tien landen vestigingen.

Dat zijn veel grote spelers, op een relatief kleine markt. De omzet van optiekketens liep in 2009 en 2010 met respectievelijk 34 en 3 procent terug, blijkt uit gegevens van brancheorganisatie Nuvo - recentere cijfers zijn er niet.

Prijzenoorlog

Al enkele jaren, zo stelt Ilse Heemskerk, marketingdirecteur van GrandVision Benelux, is het daarom serieus strijd om de klant.

“Het is een actiegedreven, sterk concurrerende markt. Veel ketens worden gedwongen op de prijs te spelen.”

Ingrid Kersting, woordvoerder van Specsavers, beaamt dat.

“Het is een verdringingsmarkt. Er zijn veel aanbieders. Dan moet je je onderscheiden.”

Dat doen ze op deskundigheid, op service, op professionaliteit, op merken, benadrukken de ketens zelf. Maar vooral op prijs.

In cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is te zien dat goederen ten opzichte van 2006 gemiddeld bijna 17 procent duurder zijn geworden. Brillen, contactlenzen, brilmonturen en nog wat ‘andere medische producten’ (rollators, hoortoestellen, condooms en pleisters) daarentegen maar 5,9 procent. Die zijn, in vergelijking, dus betaalbaarder geworden.

Goed nieuws voor de ketens is dat hun groep potentiële klanten door de vergrijzing groeit. Nu al dragen 6 op de 10 Nederlanders een bril of contactlenzen. Vanaf veertig jaar draagt de meerderheid er een. Boven de 75 jaar zelfs 96 procent.

Alleen een beetje oppassen met die leeftijdskorting.