Langste staking Duitse spoorwegen start morgen

Een trein van de Roosendaal-Betuweroute. De trein gaat rijden op de route tussen de Rotterdamse haven en de Duitse grens bij Zevenaar. Foto ANP / Vincent Jannink

Morgen om 15 uur begint een vijfdaagse staking van de Duitse spoorwegen. Op woensdag gaat eerst het goederenvervoer plat, om 15 uur. Op donderdag rijden ook de passagierstreinen vanaf 2 uur ‘s ochtends niet. De staking duurt tot maandag 4 uur.

Dit is de langste staking van Duitse treinbestuurders sinds de oprichting van de Deutsche Bahn AG in 1994. NRC-correspondent in Duitsland Frank Vermeulen raadt reizigers die van plan zijn aanstaand weekend naar Duitsland te reizen, hun plannen om te gooien of de snelbussen te nemen.

“Sinds een jaar functioneren die prima, een goed en goedkoper alternatief voor de treinen.”

Het gaat overigens om een staking bij Deutsche Bahn, er zijn ook spoorwegverbindingen tussen Duitsland en Nederland die door andere bedrijven worden uitgevoerd en die wel rijden.

Ruzie tussen de vakbonden

De staking is het gevolg van onenigheid tussen twee Duitse vakbonden. Afgelopen weekend mislukte een poging om het geschil over loon en andere cao-voorwaarden tussen de vakbond van treinbestuurders GDL en Deutsche Bahn op te lossen. Woordvoerder van de GDL Claus Weselsky zegt:

“We willen en moeten onderhandelen namens onze leden, of ze nu werken als treinmachinist, conducteur, restauranthouder, boeker, trainer of instructeurs bij onze spoorwegmaatschappij. Ons fundamentele recht is in gevaar en daarmee de functie van de vakbonden op zich.”

Vermeulen zegt hierover:

“Het is een strijd tussen twee vakbonden die over de rug van de reizigers wordt uitgevochten.”

De aankomende staking is de vijfde staking als gevolg van dit arbeidsconflict.