HomeAway klaagt San Francisco aan vanwege Airbnb-wetgeving

Pre dawn editorial view of downtown Los Angeles. California.

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Airbnb heeft weer eens ruzie. Dit keer niet met de autoriteiten, maar met een concurrent. HomeAway klaagt San Francisco aan vanwege een recent aangenomen wet die korte termijn verhuur van woningen toestaat. Deze wetgeving zou Airbnb onterecht bevoordelen, schrijft ValleyWag.

Het zal wel te maken hebben met het feit dat Airbnb hielp met het opstellen van de wetgeving, grapt het Silicon Valley blog. En de wet ook genoemd is naar de dienst. In een blog licht HomeAway toe waarom ze onder meer de stad aanklagen, omdat het op een oneerlijke wijze andersoortige verhuur van huizen verbiedt:

The new law says only permanent residents of San Francisco can rent their homes to short-term travelers. But most of the 1,200 San Francisco listings on HomeAway and its subsidiary VRBO are second homes, whose owners don’t live here year-round. HomeAway wants the permanent resident requirement tossed.

Hoewel het stadsbestuur van San Francisco geen commentaar wil geven op de rechtszaak, laat Airbnb tegenover The Wall Street Journal weten zich van geen kwaad bewust te zijn. “Airbnb richt zich op eerlijke regelgeving die gewone mensen hun woning laat delen met anderen”, laat een woordvoerder van het bedrijf desgevraagd weten. “Als andere bedrijven daar anders over denken, is dat aan hen”.

Spotify en Taylor Swift zijn uit elkaar

Taylor Swift is de belangrijkste artiest van de huidige generatie muziekluisteraars, kopt Quartz. De site gaat zelfs zo ver om de Amerikaanse zangeres te vergelijken met Bob Dylan, Bruce Springsteen en Kurt Cobain. Haar keus om haar muziek uit Spotify te verwijderen is dan ook van groot belang voor de muziekindustrie, zeker nu streamingdiensten gemeengoed zijn geworden. Steeds minder mensen kopen immers een fysiek album.

Volgens Quartz maakt de beslissing van Swift en haar label Big Machine deel uit van haar kruistocht om consumenten weer te bewegen om (goede) albums te kopen.

The Wall Street Journal vermoedt dat de terugtrekking van Swifts muziek ook deels te maken heeft met het feit dat Spotify haar nieuwste album - tegen haar zin, maar volgens de voorwaarden van gebruik van de muziekdienst - ook voor Amerikaanse gebruikers beschikbaar maakte. De zangeres is in haar thuisland een superster, daar kopen mensen haar platen nog. Buiten de Verenigde Staten moet Swift nog echt doorbreken.

Waarschijnlijk gokt Swift erop dat de inkomsten die zij nu misloopt via Spotify (tussen de 425 duizend en 3 miljoen dollar) meer dan goed kan maken op de Amerikaanse platenmarkt nu zij haar muziek exclusiever heeft gemaakt. (Ook je YouTube-account maar deleten Taylor? Niemand kijkt die reclamefilmpjes voorafgaand aan je clips toch niet.)

Komt het ooit nog goed tussen Spotify, het internet en Taylor Swift? We vermoeden van niet.


Beluister bovenstaand nummer ook met deze aangepaste tekst van TechCrunch.

Sprint loopt achter de feiten aan

Het gaat niet zo goed met Sprint, constateert The Wall Street Journal. De meest recente kwartaalcijfers laten zien dat het telecombedrijf zeker 336 duizend abonnees heeft verloren. Dat zijn er 91 duizend meer dan in het vorige kwartaal. De inkomsten van Sprint staan deze periode ook in scherp contrast met die van vorig jaar: 6,8 miljard dollar in 2013 tegen ongeveer 5,8 miljard dit kwartaal.

Tegelijkertijd waarschuwt Sprint voor stijgende kosten door verbeterde diensten aan klanten aan te bieden, zoals het massaal inkopen van de nieuwste iPhone. Begin oktober maakte het Amerikaanse bedrijf al bekend dat het meer dan tweeduizend banen wil gaan schrappen om het doel te halen van 1,5 miljard dollar aan kostenbesparingen in 2014. Er werken momenteel zo’n 38 duizend mensen bij Sprint.

De onthulling van deze teleurstellende kwartaalcijfers zorgden ervoor dat de aandelen van Sprint zeker 3 procent zakten. Sinds de overname van de Amerikaanse tak van T-Mobile werd afgeblazen, worstelt de telefoonmaatschappij met de bedrijfsresultaten en zijn leningen. En dan moet er ondertussen ook nog eens prijzenoorlog gevoerd worden met concurrenten.