Geen zin om zelf je huis schoon te maken? Dan is daar een app voor

Airbnb doet het met de hotelmarkt, Uber met de taximarkt. En onder het mom van ‘disruptive innovation’, wil het online platform Helpling geld verdienen door de schoonmaakmarkt makkelijk toegankelijk te maken.

Via een app koppelt Helpling particulieren aan een schoonmaker vanaf 13,90 per uur. In maart werd de dienst gelanceerd in Duitsland. Eind mei kwam het naar Nederland en inmiddels is Helpling actief in zeven landen (waaronder Brazilië). “We groeien hard. In Nederland maken we nu 100 huizen per dag schoon”, zegt de Duitse mede-oprichter Benedikt Franke (31, hier met groene spuit).

Grootaandeelhouder is Rocket Internet, het Duitse internetbedrijf achter onder meer Zalando, dat groot werd met het officieuze motto ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’.

Lees hier een achtergrondverhaal over Rocket: Dankzij Zalando zijn deze drie ‘kloonkoningen’ miljarden waard

Is het idee van Helpling ook gejat?
Franke: “Mijn kompaan Philipp Huffmann en ik wilden iets in de dienstensector doen, Rocket ook. Schoonmaken leek ons een goed idee. In de VS heb je Homejoy en Handybook en dat was voor ons een fijne bevestiging dat het kan werken. Het betekent niet dat wij ook slagen. Het maakt het wel waarschijnlijker.”

Mensen moeten een vreemde in hun huis laten. Is de tijd daar rijp voor?
“De schoonmaakwereld is ingewikkeld. Vind maar eens een betrouwbare schoonmaker op de zwarte markt, dat is een heel gedoe. Via ons kan iedereen een betrouwbare schoonmaker vinden die al recensies van anderen heeft. In 2009 moesten we met Zalando mensen nog overtuigen om via het internet schoenen te kopen. Wij zien dat mensen nu klaar zijn om diensten te bestellen.”

Helpling lijkt handig voor studentenhuizen, maar jullie reclamespot toont jonge ouders. Wat is de doelgroep?

“Die studenten vermijden we hoor. De grootste afnemers zijn families met kinderen die niet drie of vier uur willen schoonmaken in het weekend, stelletjes en alleenstaanden die veel werken.”

Hoe werkt het?

  • Helpling is beschikbaar in 40 Nederlandse steden. De minimale boekingsduur is 2 uur. De schoonmaker krijgt 80 procent van de 13,90 per uur.
  • Gebruikers vullen via de site of app hun postcode in, kiezen de gewenste tijd en datum en betalen online
  • Helpling valt onder de Regeling dienstverlening aan huis en is ‘wit’

Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks ruim 700.000 Nederlandse huishoudens gebruik maken van een schoonmaakhulp voor een gemiddelde uurprijs van 10,50 euro. Meer dan negen op de tien wordt zwart (of grijs) ingehuurd.

Wil je gebruikers van die zwarte markt winnen, of mensen die nog geen schoonmaker hebben?
“Allebei. Onze invalshoek is niet: gebruik Helpling, kom van die zwarte markt af. Wij zeggen: hier heb je een goed product voor een goede prijs, met goede service, waarbij je in no time een schoonmaker kunt boeken.”

Je zegt dat via Helpling nu dagelijks 100 Nederlandse woningen worden schoongemaakt. Hoeveel is nodig om winst te maken?
“Meer dan 100 per dag. Wij krijgen 20 procent van iedere boeking dus je kan wel uitrekenen dat dit model nergens op slaat als je maar een keer een schoonmaker bij ons boekt. Als je wekelijks een schoonmaker boekt wordt het anders en dat doe je alleen als de kwaliteit goed is. We zitten dus nog in een fase waarin we sterk moeten investeren.”

Het toverwoord rond start-ups zoals die van jullie is ‘disruptie’. Is Helpling marktverstorend?
“Ja, dat zit hem erin dat wij van een ondergrondse dienst een legale, professionele dienst maken. Het idee is dat je straks naar Helpling komt als er iets in of om het huis moet gebeuren: van tuinieren tot babysitten. Maar eerst zetten we de schoonmaakdienst goed neer.”