Amsterdamse start-up Owlin is sneller dan Bloomberg, zegt Owlin

Een beetje beurshandelaar heeft er eentje: een terminal van financieel persbureau Bloomberg. En zo niet, dan is toegang tot de feeds van concurrent Reuters toch wel het minste. Voor die cruciale, up-to-date informatie. Nieuws waarmee je nét even eerder weet of je moet kopen of verkopen. Veel beter is er niet.

Toch wel. Volgens het team achter de Amsterdamse start-up Owlin dan. Zijn service – een financiële nieuwsdienst die data verzamelt uit ruim een half miljoen online nieuwsbronnen – doet het minstens net zo goed. En vaak sneller. Zeggen ze zelf.

Owlin maakt nieuwsberichten waar klanten in de financiële sector iets mee kunnen. Die worden gebundeld in één overzicht. Daarnaast houden ze technologische trends in verschillende sectoren bij in een speciale index.

ING, Deloitte en KPMG behoren tot de klanten van Owlin, waar twaalf mensen werken. Een eerste investeringsronde leverde 200.000 euro op. Vorige week werden ze tweede bij een internationale start-up competitie in Wenen en lanceerden ze hun eerste product in de VS.

Wat maakt jullie anders dan concurrenten als StockTwits, SkyGrid en SeekingAlpha?

Sjoerd Leemhuis (30), medeoprichter van Owlin: „Wij richten ons niet op individuele beleggers. Niet op consumenten. Onze klanten zijn handelaren, fondsmanagers, toezichthouders en analisten. StockTwit lijkt bijvoorbeeld wel op Owlin, maar richt zich alleen op Twitter. Daar kijken wij nauwelijks naar.”

Waarom niet? Twitter is vaak als eerste met nieuws?

„Klopt, maar Twitter-nieuws is lastig te controleren.”

Hoe kunnen jullie dan sneller zijn dan grote spelers als Bloomberg of Reuters?

„Onze software houdt vooral specialistische blogs en nieuwssites in de gaten. Belangrijke, officiële mededelingen zoals een winstwaarschuwing, hebben we niet per se sneller. Maar wat wij bottom-up nieuws noemen, vaak wel. Denk aan een blogpost van een werknemer, of een artikel van iemand die een bedrijf voor een lokaal nieuwsmedium volgt.”

Is zo’n blog wél betrouwbaar dan?

„Meer dan Twitter. Een recent voorbeeld is chipmachinefabrikant ASML. Op het Amerikaanse blog Electronics Weekly verscheen een bericht dat een klein dochterbedrijf van ASML een technologische doorbraak had gedaan. Het aandeel ASML begon daarop te stijgen. Wij konden onze klanten meteen vertellen waarom. Pas anderhalf uur later werd dat groot opgepikt door andere media. Toen stond het aandeel al ruim 7 procent hoger.”

Hoe vaak zijn jullie de eerste?

„Een paar keer per week.”

Waar verdienen jullie aan?

„Voor 550 euro per maand heb je een persoonsgebonden abonnement op onze nieuwsdienst. Neemt een klant er meer, dan zakt dat naar 350 euro. Voor 10.000 euro per maand bieden we toegang tot onze complete datafeed. Ontwikkelaars kunnen die integreren in de eigen bedrijfssoftware.”

\Welke van die twee loopt het best?

„De verhouding is ongeveer 50/50.”