Dingen naar Zuid-Korea’s gunsten

Tachtig bedrijven zijn, in het kielzog van het staatsbezoek van het koningspaar, op handelsmissie in Zuid-Korea. „Verwacht hier deze week geen snelle resultaten.”

Koning Willem-Alexander en voetbalcoach Guus Hiddink op een symposium in Seoul. Foto ANP

De witte Hyundai LMX20 – een wat grotere SUV – staat met een schok stil. „Parkeerplaats gevonden”, zegt een mechanische vrouwenstem tegen de bestuurder. Als deze de versnelling in de achteruit heeft gezet, begint het stuur langzaam te draaien. De boordcomputer heeft de macht over het stuur overgenomen. Ze navigeert de auto nauwkeurig in de krap bemeten parkeerplaats op het terrein van Hyundai Mobis, de onderzoeksafdeling van de gelijknamige Koreaanse automaker aan de rand van Seoul. Ruimte om uit te stappen is er niet meer.

„Dat gaat straks veel aan ruimte schelen in de parkeergarage van de Bijenhorst”, grapt Maurice Geraets, lid van de directie van chipmaker NXP die samen met enkele Nederlandse ondernemers van een afstandje toekijkt. „Als auto’s straks zonder bestuurder in de garage kunnen navigeren, hoef je geen ruimte meer tussen de auto’s te laten voor het openen van het portier.” Hij buigt voorover om de voorkant van de auto te bekijken. „Wel jammer, trouwens, van die paar krasjes op de bumper.”

De indraai in de krappe parkeerplaats is een kunstje dat Hyundai al een paar jaar aan zijn buitenlandse gasten laat zien. De eerste filmpjes dateren van 2011. Deze middag komt een tienkoppige delegatie van onder meer NXP, onderzoeksinstituut TNO, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Rijksdienst voor het Werkverkeer kijken. Ze maken deel uit van de handelsmissie van zo'n tachtig bedrijven en instellingen die deze week de koning volgen op diens staatsbezoek aan Zuid-Korea.

NXP, dat recentelijk 25 procent winst maakte, is op zoek naar een grotere afzetmarkt in Korea. Nu al zitten zitten in de KIA’s van Hyundai NXP-chips voor de startonderbreker, digitale radio en het elektronisch netwerk.

Handelsbalans

NXP wil veel meer in het land waarmee de handelsstromen groeien, maar nog relatief klein zijn. In 2013 importeerde Korea uit Nederland voor ongeveer 3,4 miljard euro (ongeveer 1 procent van zijn totale import) en exporteerde het voor 2,10 miljard euro (ook ongeveer 1 procent van zijn export), aldus een rapport van ING.

De ontwikkeling richting de autonoom sturende auto zoals de Hynundia LMX biedt een grote belofte voor NXP. „Reken maar uit”, zegt Gereats. „Er worden jaarlijks in totaal pakweg zo’n 100 miljoen auto’s verkocht. Vermenigvuldig dat met 10 euro per ‘slimme auto’ voor ons aan inkomsten. Dat levert aardig wat op.”

Voor degenen die zich snel rijk willen rekenen in Zuid-Korea, had de Amerikaanse consultant Peter Underwood een dag eerder een sombere boodschap. De besluitvorming in de vier grote handelsconglomeraten (chaebols) Hyundai, Samsung, LG en SK, samen goed voor bijna 60 procent de Zuid-Koreaanse economie, is traag en ondoorzichtig. „Snelle resultaten moet u deze week niet verwachten”, zei hij zondagavond aan het begin van de handelsmissie tegen de bijna honderd ondernemers in de zaal van het majestueuze Plaza-hotel. „En wist u trouwens dat de baas van SK onlangs is opgepakt wegens corruptie?”

Bedrijfscultuur

De telg uit een geslacht van Presbyteriaanse zendelingen die meer dan een eeuw geleden naar Korea trokken, wees er verder op dat de Koreaanse bedrijfscultuur nog steeds fundamenteel verschilt van de westerse. „Een groot deel is nog steeds gericht op relaties binnen de groep. Als individu opvallen is nog steeds riskant.”

En nog iets anders: de concurrentie om de gunsten van de Zuid-Koreanen is intens. „Vorige week waren hier nog Oostenrijkers; sinds augustus zijn hier maar liefst zeven Australische ministers geweest. De Amerikanen waren hier eind oktober met een grote handelsmissie.”

Toch heeft Nederland tegenover deze grote concurrentie wel degelijk een kans, zegt Tony Michell, een andere kenner van handelskansen in Zuid-Korea. Nederland staat bij veel Koreanen goed bekend vanwege zijn gunstige belastingklimaat, zegt de consultant in Seoul. „Bovendien hebben goed presterende bedrijven als Shell hier een uitstekende naam.”

En dan is er Guus Hiddink, die de koning heeft meegenomen als boegbeeld van de missie. „Best slim”, zegt Michell, „want Hiddink staat vooral voor jongere Koreanen nog steeds symbool voor een moderne manier van denken. Lang was het zo dat jongere spelers met scoringskansen bij het doel gingen staan wachten totdat een oudere, seniormedespeler was gearriveerd om de bal in het doel te schieten. Hiddink leerde als bondscoach de jongeren, dat ze ook zelf mochten scoren. Dat heeft hier blijvend diepe indruk gemaakt.”

Naschrift (6 november 2014): In een eerdere versie van dit bericht stond dat NXP 568 miljoen euro verlies zou hebben geleden. Dat is niet juist: NXP maakt volgens de meest recente cijfers  25,7 procent winst. In bovenstaande versie is dat gecorrigeerd. [red.