Dezelfde muzikale taal

Wie het genoegen had Vieux Farka Touré en Idan Raichel live te horen, wist al dat hun vorige jamsessie - The Tel Aviv Session - geen toevalstreffer was. Dat wordt krachtig bevestigd op The Paris Session; de Malinese gitarist en de Israëlische pianist spreken dezelfde muzikale taal. Dit album klinkt opnieuw als een intuïtieve jamsessie, maar het is geen herhaling van zetten. Was de eerste samenwerking nog overwegend kaal, met behalve percussie maar weinig andere toevoegingen, nu is er meer aankleding, met onder meer trompet en vooral ook zang. Op de beste momenten, zoals in het nummer ‘Déni Déni’, kleurt Raichels piano zo Afrikaans dat die nauwelijks meer van Touré’s gitaar te onderscheiden is. Net als op het vorige album is er een verwijzing naar Touré’s legendarische vader, Ali Farka – hij was een van de grote inspiratiebronnen voor Raichel. Aanvankelijk was het de bedoeling deze sessie in de Malinese hoofdstad Bamako op te nemen, maar een Joods-Islamitische samenwerking werd in het onrustige land te gevaarlijk geacht. The Bamako Session blijft zodoende iets om naar uit te kijken.