Aan jou om de Belastingdienst niet leuker, maar wel makkelijker te maken

Beeld iStock

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Marktonderzoeker
Bedrijf: De Belastingdienst
Wat opvalt aan de vacature: “Wil jij weten hoe burgers en bedrijven denken over de Belastingdienst?”

Wat doe je dan eigenlijk?

Jij zorgt dat de Belastingdienst weet wat goed gaat en wat niet. “Je doet vrijwel alleen extern onderzoek, dus je bent constant op zoek naar meningen van mensen buiten de organisatie”, zegt Jo van Kruchten, die zelf marktonderzoeker is. “Je zet enquêtes en diepte-interviews op, maar je opent ook een forum waar mensen kunnen discussiëren.” Je bent nauw betrokken bij het daadwerkelijke onderzoek, maar dit wordt wel gedaan door externe bureaus. “Want het onderzoek moet wel objectief zijn. Bovendien heb je kans dat mensen niet het achterste van hun tong laten zien als we het zelf doen”, licht Van Kruchten toe.

Maar wat onderzoek je dan precies? Bijvoorbeeld hoe nieuwe belastingbalies in de kantoren bevallen. “Hoe lang was de wachttijd, hoe zijn de zitplaatsen, zijn mensen goed geholpen?”, aldus Van Kruchten. Of je laat proefpersonen met een nieuw programma een belastingaanvraag indienen. “Dan kijken we waar mensen de fout ingaan. Hoe kunnen we het programma gebruiksvriendelijker maken?”

Wat verdient dat?

Tussen de 3.340 en 4.964 euro bruto per maand. En de Belastingdienst vindt bijscholing belangrijk. “De methodes van marktonderzoek veranderen snel, en we moeten wel bijblijven”, zegt Van Kruchten. Je kunt bijvoorbeeld workshops volgen bij MOA, een centrum voor marktonderzoek.

Waarom zoeken ze iemand?

Je voorganger had zin in wat meer technisch werk. “Het voordeel van een grote organisatie als de Belastingdienst is dat je de ruimte hebt om iets anders te gaan doen”, zegt Van Kruchten. Nog een reden voor de vacature: “De roep om te luisteren naar de burger wordt steeds groter.”

Wat voor collega moet je zijn?

Je hebt statistisch en wetenschappelijk inzicht en al eerder marktonderzoek gedaan. En je moet niet aan je bureau vastgeplakt zitten: “Contact met buiten is voor marktonderzoekers natuurlijk belangrijk”, zegt Van Kruchten. Je moet ook flexibel zijn, want je bent vaak met vijf of zes onderzoeken tegelijk bezig.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

“Marktonderzoek leidt echt tot verbeteringen, dus het werk geeft een goed gevoel”, zegt Van Kruchten enthousiast. “En je leert elke dag iets nieuws: mensen geven je nieuwe inzichten of bevestigen juist wat je al dacht te weten.” Werken bij de Belastingdienst, het is misschien toch leuker dan je dacht.