Van de bedenkers van Zalando: app om een schoonmaker te vinden

Medeoprichter Helpling

App om lokaal schoonmaker te vinden actief in zeven landen.

Rustig aan doen ze niet bij schoonmaakplatform Helpling, waar je via internet of smartphone heel simpel een ‘witte’ schoonmaker kunt inhuren voor 13,90 euro per uur. In januari werd Helpling bedacht. In maart werd het gelanceerd in Duitsland. Eind mei kwam Helpling naar Nederland en inmiddels is het actief in zeven landen, waaronder Brazilië. „We groeien hard. Hier maken we nu honderd huizen per dag schoon”, zegt medeoprichter Benedikt Franke (31) in zijn Nederlandse kantoor aan het Rokin in Amsterdam.

Helpling brengt schoonmakers en particuliere opdrachtgevers bij elkaar en roomt zelf ongeveer 20 procent van de omzet af. Schoonmakers houden tussen de 10 en 11 euro per uur over. Het valt onder de Regeling Dienstverlening aan Huis en is dus wit.

Grootaandeelhouder van Helpling is het Duitse Rocket Internet, dat onlangs naar de beurs ging en de eerste helft van dit jaar 65,8 miljoen euro omzette. Rocket bracht de slogan ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ met succes in praktijk. Het richtte verschillende internetbedrijven op, zoals de populaire schoenenverkoopsite Zalando (die is geïnspireerd op het Amerikaanse Zappos).

Is het idee van Helpling ook gejat?

„Mijn kompaan Philipp Huffmann en ik wilden iets in de dienstensector doen. Schoonmaken leek ons een goed idee, Rocket ook. In de VS heb je Homejoy en Handybook en dat was voor ons een fijne bevestiging dat het kan werken. Het betekent niet dat wij ook slagen. Maar het maakt het wel waarschijnlijker.”

Schoonmakers worden vaak via-via geregeld. Bij Helpling gaat het om wildvreemden. Is de tijd daar rijp voor?

„De schoonmaakwereld is ingewikkeld. Vind maar eens een betrouwbare schoonmaker op de zwarte markt, dat is een heel gedoe. Via ons kan iedereen een betrouwbare schoonmaker vinden die al recensies van anderen heeft. In 2009 moesten we met Zalando mensen er nog overtuigen om via het internet schoenen te kopen. Wij denken en zien dat mensen nu klaar zijn om diensten te bestellen.”

In een reclamefilmpje van Helpling boent een wanhopige jonge vader de badkamer. Franke richt zich op families die in het weekend niet uren willen schoonmaken, stellen en alleenverdieners die het druk hebben.

De markt is in potentie groot. Uit onderzoek van Panteia blijkt dat jaarlijks ruim 700.000 Nederlandse huishoudens gebruikmaken van een schoonmaakhulp voor gemiddeld 10,50 per uur voor. Meer dan negen van de tien werken zwart (of grijs).

Wilt u gebruikers van die zwarte markt winnen, of mensen die nog geen schoonmaker hebben?

„Allebei. Onze invalshoek is niet: gebruik Helpling, kom van die zwarte markt af. Wij zeggen: hier heb je een goed product voor een goede prijs, met goede service, waarbij je in no time een schoonmaker kunt boeken.

U zegt dat via Helpling nu dagelijks honderd Nederlandse huizen worden schoongemaakt. Hoeveel is nodig om winst te maken?

„Meer dan honderd. Wij krijgen 20 procent van iedere boeking, dus je kunt wel uitrekenen dat dit model nergens op slaat als je maar één keer een schoonmaker bij ons boekt. Als je dat wekelijks doet, wordt het anders en dat doe je alleen als de kwaliteit goed is. We zitten dus nog in een fase waarin we sterk moeten investeren.”

Het toverwoord rond start-ups zoals deze is ‘disruptie’. Is Helpling marktverstorend?

„Ja, dat zit hem erin dat wij van een ondergrondse dienst een legale, professionele dienst maken. Het idee is dat je straks naar Helpling komt als er iets in of om het huis moet gebeuren: van tuinieren tot babysitten. Maar eerst willen we de schoonmaakdienst goed neerzetten.”