Persoonlijker, meer beeld en ook leesbaar op je smartphone

Een enorme foto van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën vult het beeldscherm. Het nieuws over de naheffing voor miljoenen Nederlanders is vrijdagochtend de ‘top story’ op beta.nos.nl, de testversie van het vernieuwde NOS.nl. Meer beeld is een belangrijke verandering. En dat geldt ook voor andere vernieuwde sites. Maar nog belangrijker: de nieuwssites van nu werken op alle schermen, laptop, mobiel en tablet.

Vijf media vernieuwen dit najaar hun sites. NU.nl, de Volkskrant en Het Financieele Dagblad hadden vertraging, maar zijn inmiddels klaar. NOS.nl komt binnenkort online. En de site en de apps van De Telegraaf veranderen eind dit jaar.

Daar zijn minstens drie redenen voor. Voor alle sites geldt dat mobiel gebruik sterk stijgt. Verder willen de kranten meer online doen voor betalende klanten. En daarnaast waren veel sites simpelweg dichtgegroeid. Een lijstje met blogs hier, overzichtje van videootjes daar. Tijd voor een grote schoonmaak.

De vernieuwingen zijn geslaagd, vindt Alexander Pleijter. Hij is hoofdredacteur van website De Nieuwe Reporter en lector journalistiek & innovatie in Tilburg. Een van zijn specialismen is online journalistiek.

Pleijter noemt het geen toeval dat alle sites in dezelfde periode vernieuwen.

“Eerst waren de sites vooral ingericht op pc’s, nu verschuift het gebruik naar smartphones en tablets. De sites moeten er mooi uitzien, op elk apparaat.”

Dit zijn de drie belangrijkste trends bij de vernieuwde nieuwssites:

 

Trend 1: Meer beeld en meer overzicht


De foto’s op Volkskrant.nl zijn groter en prominenter, belangrijke onderwerpen worden zo uitgelicht. Op NU.nl hebben beeld en foto’s een belangrijkere plaats en NOS.nl werkt met ‘top stories’, het belangrijkste verhaal van dat moment staat bovenin, in een grote foto.

Ook FD.nl werkt met meer beeld en licht een belangrijk onderwerp uit met een grote foto op de homepage. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat een onderwerp/nieuwsbericht wordt uitgelicht met een foto op de homepage. De sites hebben een minimalistisch design.

De mening van Alexander Pleijter over trend 1:

“Papieren kranten en tijdschriften zijn hier al veel langer mee bezig, maar ook het bezoeken van nieuwssites moet een beleving zijn. Je komt niet alleen om even snel te lezen, het moet fijn zijn om de site te bezoeken. Er wordt aandacht besteed aan een beeld, een duidelijk lettertype en mooie vormgeving. Nieuwssites moeten daar ook wel in meegaan om niet ouderwets over te komen.”

Trend 2: Op alle beeldschermen


De nieuwe website van de NOS is, net als andere nieuwssites, responsive gebouwd. Dat betekent: de vormgeving van de website past zich aan aan het type apparaat waarmee de site bezocht wordt, zodat die goed leesbaar is. Daarom is ook het lettertype veranderd, het is groter en minder priegelig. Deze verandering past in deze tijd, zo wordt 75 procent van de artikelen op NU.nl vanaf een mobiel apparaat gelezen.

De mening van Alexander Pleijter over trend 2:

“Alle nieuwe sites zijn responsive gebouwd. Eerst waren de websites gebouwd op laptops en computers, nu verschuift het gebruik naar tablets en smartphones. Daarom zijn de lettertypes ook veranderd. Zodat de tekst goed leesbaar is, op welk apparaat je het ook bekijkt.”

 

Trend 3: Persoonlijker


Op de site van de Volkskrant is bij bijna alle berichten zichtbaar wie de auteur is. Ook is er de mogelijkheid de journalist op de site te volgen of een mailtje te sturen. Ook FD.nl kun je personaliseren: je geeft aan welk onderwerp je interessant vindt en krijgt vervolgens op je eigen pagina nieuws over die onderwerpen.

De mening van Alexander Pleijter over trend 3:

“Media beseffen dat individuele journalisten een gezicht geven aan nieuwsorganisaties. Op Twitter worden journalisten, en dan vooral experts op specifieke gebieden, veel gevolgd. Het publiek kent nu vooral de gezichten van tv-presentatoren, maar dit gaat ook voor internet gelden. Het is ook dienstverlening aan de bezoeker: je speelt meer in op de belangstelling van de individuele lezer.”