Nog geen nieuw akkoord over bijtelling leaseauto’s

Staatssecretaris van Financien Eric Wiebes vaochtend tijdens het Kamerdebat over het Belastingplan voor volgend jaar. Foto ANP / Valerie Kuypers

Anders dan beloofd heeft staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën, VVD) nog geen alternatief plan over de nieuwe bijstellingstarieven voor leaseauto’s in 2016. Op zijn aanvankelijke plan kreeg hij vorige week stevige kritiek uit eigen partij en de autobranche. Hij had beloofd om vandaag vóór weer met de Tweede Kamer in debat ging, met een nieuw voorstel te komen. Dat voorstel heeft hij al met de twee regeringspartijen PvdA en VVD afgestemd, zo zei hij vrijdag na afloop van de ministerraad.

Maar omdat gisteravond laat de autobranche samen met milieuorganisaties, de ANWB en werkgeversvereniging VNO-NCW met een eigen alternatief plan is gekomen, wil de staatssecretaris daar ook eerst serieus naar kijken. Dat zei hij vanochtend in het overleg met de Kamer. Hij noemt het voorstel van de sector “ordentelijk, serieus en bijzonder”, omdat het anders dan eerdere voorstellen uit de markt financieel ook “dekkend” op de begroting zou zijn.

Alternatief plan: vier bijtellingscategorieën

Volgens het alternatief van de maatschappelijke organisaties wordt het aantal bijstellingscategorieën voor leaseauto’s teruggebracht tot vier en zullen alle type leaseauto’s, zowel ‘schone’ als ‘vuile’ CO2-uitstotende auto’s, een hogere fiscale bijtelling bij hun belastbaar inkomen betalen. Maar die verhogingen ten opzichte van de huidige tarieven zijn minder hoog dan in het aanvankelijke voorstel van de staatssecretaris, dat vorige week zo door de eigen VVD-fractie werd gekraakt. Bezitters van volledig elektrische en semi-elektrische leaseauto’s betalen straks een bijtelling van 4 respectievelijk 15 procent. Afhankelijk van de hoeveelheid uitstoot kooldioxide betalen ‘gewone’ auto’s die op benzine of diesel rijden in 2016 21 of 25 procent. De tussencategorie 18 procent bijtelling komt te vervallen.

Staatssecretaris Wiebes wil op dit voorstel nu eerst “kauwen” voor hij met een nieuw wetsvoorstel komt over de bijtelling op leaseauto’s in 2016. Dat plan moet, zo zei hij eind vorige week, “financieel rond rekenen” en voldoen aan de doelstelling van het door het kabinet vorig jaar getekende energieakkoord, om in 2020 tot 200.000 elektrische auto’s in het wagenpark te komen.