Herna Verhagen, de topvrouw die PostNL overeind houdt

Nederland Den Haag 22-04-2013 Portret van Herna Verhagen CEO Post NL Foto www.marcobakker.com Foto HH

Flink meer pakketten

Update: 7:58 uur. PostNL heeft afgelopen kwartaal 8,1 procent meer pakketten bezorgd, dat blijkt uit de zojuist gepresenteerde kwartaalcijfers. De groei hangt samen met de stijging van het aantal internetverkopen. De omvang van de postbezorging daalde met 11 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

De omzet steeg met bijna 2 procent naar 988 miljoen euro. Topvrouw Verhagen reageert tevreden: “Onze resultaten verbeterden vooral dankzij sterke kostenbesparingen, de prijsverhogingen bij Mail in Nederland en lagere uitgaven voor pensioenen en reorganisaties.”

Ze houdt van housemuziek (“Lekker hard in de auto”), van hardlopen om zes uur ‘s ochtends (“Dat maakt dat je lekker fris bent”) en verandering (“Verandering is de enige continuïteit in mijn carrière”). En dat voor iemand die al ruim twintig jaar bij hetzelfde bedrijf werkt.

PostNL’s Herna Verhagen (48) staat alweer 2,5 jaar aan de top van het bedrijf. En dat gaat haar niet slecht af. Deze zomer werd de winstverwachting voor dit jaar met 70 miljoen euro naar boven bijgesteld - vorig jaar maakte PostNL nog 170 miljoen euro verlies.

Vandaag komt het postbedrijf met nieuwe kwartaalcijfers. Wie is die topvrouw die het bedrijf overeind houdt?

Verzopen post

PostNL stond er niet al te best voor toen Verhagen in het voorjaar van 2012 de plek van topman Harry Koorstra overnam. “De toekomst van het bedrijf stond op het spel”, zegt Philip Scholte, analist bij Rabobank Securities. Een volledig mislukte reorganisatie, niet echt het gedroomde debuut voor een bestuurder.

In het kort: Koorstra wilde de bezorging bij de verliesleidende posttak vereenvoudigen. Geen postkantoren meer, geen postbodes, minder sorteercentra. Maar hij ging te snel. Het personeel ‘verzoop’ in de post. Met als dieptepunt dat in maart van dat jaar 1,2 miljoen poststukken niet werden bezorgd. Koorstra vertrok.

Verhagen, op dat moment in de Raad van Bestuur van PostNL, nam zijn plek over. Haar eerste besluit: de reorganisatie uitstellen.

Porseleinkast

Verhagen besloot wél te reorganiseren, maar minder extreem. Niet alle postbodes vervangen door ‘goedkopere’ postbezorgers, maar een mix van ervaren mensen en nieuwelingen. Ten koste van kantoorpersoneel. Haar voornemen: tot en met 2017 zeker 400 miljoen euro besparen.

Met die kostenbesparingen gaat het vooralsnog goed. Mede doordat Verhagen drie belangrijke veranderingen doorvoert: een akkoord met het pensioenfonds, een prijsverhoging voor postzegels en minder dagen dat post wordt bezorgd. “Die wijzigingen zijn echt haar verdienste”, zegt Maarten Bakker, analist bij ABN Amro.

“Als bestuurder van PostNL heb je te maken met politici, met vakbonden, met aandeelhouders. Het is echt een wespennest. Verhagen heeft vanaf het begin al die stakeholders pro-actief benaderd. Harry Koorstra was toch meer een olifant in een porseleinkast. Hij had maling aan dwarsliggers.”

Maar die pakjes

Zijn de problemen bij PostNL daarmee voorbij? Nee. Het postbedrijf zit met aandelen in TNT Express, die flink in waarde verminderen. Vorig jaar moest het om die reden 440 miljoen euro afschrijven.

En dan is er nog de pakjesmarkt, waar Verhagen haar hoop op heeft gevestigd. PostNL ziet de omzet uit pakketten toenemen, maar het is twijfelachting of daar blijvend winst uit te halen valt. De concurrentie is groot en de marges staan onder druk, mede door de discussie over de schijnzelfstandigheid van bezorgers.

Dan zijn er nog de Bol.coms die een sterke onderhandelingspositie hebben, zegt Scholte. “Zij kunnen de prijs verder naar beneden drukken.” Maar Verhagen blijft liever optimistisch en investeert, in pakketautomaten bijvoorbeeld.

PostNL-moe is de topvrouw na al die jaren in ieder geval nog niet. Zo zei ze in een interview:

“Het is niet allemaal mooi en makkelijk, maar per saldo is dit wel een heel gaaf bedrijf.”