Grote schoonmaak: vijf nieuwe websites

Vijf media vernieuwen hun nieuwssites. Met meer beeld en werkzaam op alle schermen: laptop, mobiel en tablet

Bij nieuwssites als NU.nl en NOS.nl komt al meer dan 50 procent van het bezoek via mobiele apparaten. Foto Hollandse Hoogte

Een enorme foto van staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën, VVD) vult het beeldscherm. Het nieuws over de naheffing voor miljoenen Nederlanders is vrijdagochtend de ‘top story’ op beta.nos.nl, de testversie van het vernieuwde NOS.nl. Meer beeld is een belangrijke verandering. En dat geldt ook voor andere vernieuwde sites. Maar nog belangrijker: de nieuwssites van nu werken op alle schermen, laptop, mobiel en tablet.

Vijf media vernieuwen dit najaar hun sites. NU.nl, de Volkskrant en Het Financieele Dagblad hadden vertraging, maar zijn inmiddels klaar. NOS.nl komt binnenkort online. En de site en de apps van De Telegraaf gaan eind dit jaar flink op de schop. Minstens drie redenen liggen aan de basis van de re-designs: voor alle sites geldt dat mobiel gebruik sterk stijgt; verder willen de kranten meer online doen voor betalende klanten.

De vernieuwingen zijn geslaagd, vindt Alexander Pleijter. Hij is hoofdredacteur van website De Nieuwe Reporter en lector journalistiek & innovatie in Tilburg. Een van zijn specialismen is online journalistiek. De kracht van NU.nl, met de bekende koppen en rubrieken, is er nog steeds, zegt Pleijter. „Het is een echte nieuwssite gebleven.” Het vernieuwde FD.nl noemt hij rustiger. „Er worden duidelijker redactionele keuzes gemaakt.”

Pleijter noemt het geen toeval dat alle sites in dezelfde periode vernieuwen. „Eerst waren de sites vooral ingericht op pc’s, nu verschuift het gebruik naar smartphones en tablets.” Smartphones en tablets hebben inmiddels een kritische massa bereikt: er zijn genoeg gebruikers om rekening mee te houden; 25 procent van het internetverkeer vindt plaats via mobiele apparaten. Driekwart van de Nederlanders heeft een smartphone, de helft een tablet. NU.nl en NOS.nl, de twee grootste nieuwssites, worden volgens het onderzoek Dutch Digital Media Measurement (DDMM) meer bezocht via smartphones dan via pc’s. Dat geldt overigens nog niet voor de websites van de grootste kranten.

In de discussie over de toekomst van de publieke omroep hebben politici en commerciële media meermaals gepleit voor een beperktere rol van de NOS op internet. Dat gebeurt bijvoorbeeld in Duitsland. De NOS zou marktverstorend zijn door met publiek geld – en met reclame van de STER – breed uit te pakken online en via apps.

Van terughoudendheid is echter geen sprake bij het nieuwe NOS.nl. „Om een jong publiek te bereiken, moet je op internet zijn”, zei directeur Jan de Jong bij de presentatie van de nieuwe site, 22 oktober. „Zeventig procent van die jonge doelgroep wordt nog niet structureel bereikt.”

Volgens De Jong heeft de nieuwe site 100.000 tot 150.000 euro gekost, plus de personeelskosten van vaste medewerkers. „We werken niet marktverstorend, maar marktversterkend. We investeren in nieuws, we bezuinigen er niet op. De nieuwssites kun je naast elkaar bezoeken.”

Met name de Volkskrant en het FD gebruiken hun nieuwe sites ook om meer context en verdieping te bieden aan (digitale) abonnees. Artikelen zijn ook per stuk of gedurende een beperkte tijd beschikbaar voor betalende niet-abonnees. Lezers zijn volgens Pleijter steeds meer bereid te betalen voor nieuws en entertainment. De populariteit van Blendle en het succes van Netflix in Nederland bewijzen dat. Nieuwsmedia moeten wel zorgen dat zij unieke informatie te koop aanbieden, vindt Pleijter. „Het is de grote vraag of mensen willen betalen voor nieuws dat gratis op andere sites staat.”