Deze Amsterdamse start-up is sneller dan Bloomberg (zeggen ze zelf)

Foto Owlin

Een beetje beurshandelaar heeft er eentje: een terminal van financieel persbureau Bloomberg. En zo niet, dan is toegang tot de feeds van concurrent Reuters toch wel het minste. Voor die cruciale, up-to-date informatie. Nieuws waarmee je nét even eerder weet of je moet kopen of verkopen. Veel beter is er niet.

Toch wel. Volgens het team achter de Amsterdamse start-up Owlin dan. Hun service - een financiële nieuwsdienst die data verzamelt uit ruim een half miljoen online nieuwsbronnen - doet het minstens net zo goed. En vaak sneller. Zeggen ze zelf. Ze maken nieuwsberichten waar klanten in de financiële sector iets mee kunnen. Die worden gebundeld in één overzicht. Daarnaast houden ze technologische trends in verschillende sectoren bij in een speciale index.

ING, Deloitte en KPMG behoren al tot de klanten van het bedrijf, waar nu ongeveer twaalf mensen werken. Een eerste investeringsronde leverde 200.000 euro op. Vorige week werden ze tweede bij een internationale start-up competitie in Wenen en lanceerden ze hun eerste product in de VS.

Een gesprek met mede-oprichter Sjoerd Leemhuis (30).

Wat maakt jullie anders dan concurrenten als StockTwits, SkyGrid en SeekingAlpha?
“Wij richten ons niet op individuele beleggers. Niet op consumenten. Onze klanten zijn handelaren, fondsmanagers, toezichthouders en analisten. StockTwit lijkt bijvoorbeeld wel op Owlin, maar richt zich alleen op Twitter. Daar kijken wij nauwelijks naar.”

Waarom niet? Twitter is toch vaak als eerste met nieuws?
“Klopt, maar Twitter-nieuws is lastig te controleren.”

Hoe kunnen jullie dan sneller zijn dan grote spelers als Bloomberg of Reuters?
“Onze software houdt vooral specialistische blogs en nieuwssites in de gaten. Belangrijke, officiële mededelingen zoals een winstwaarschuwing hebben we niet per se sneller. Maar wat wij bottom-up nieuws noemen, vaak wel. Denk aan een blogpost van een werknemer, of een artikel van iemand die een bedrijf voor een lokaal nieuwsmedium volgt.”

Is zo’n blog wél betrouwbaar dan?
“Meer dan Twitter. Een recent voorbeeld is chipmachinefabrikant ASML. Op het Amerikaanse blog Electronics Weekly verscheen een bericht dat een klein dochterbedrijf van ASML een technologische doorbraak had gedaan. Het aandeel AMSL begon daarop te stijgen. Wij konden onze klanten meteen vertellen waarom. Pas anderhalf uur later werd dat groot opgepikt door andere media. Toen stond het aandeel al ruim 7 procent hoger.”

Hoe vaak gebeurt het dat jullie de eerste zijn?
“Gemiddeld een paar keer per week. ”

Waar verdienen jullie aan?
“Voor 550 euro per maand heb je een persoonsgebonden abonnement op onze nieuwsdienst. Neemt een klant er meer, dan zakt dat naar 350 euro. Voor 10.000 euro per maand bieden we toegang tot onze complete data-feed. Ontwikkelaars kunnen die integreren in de eigen bedrijfssoftware.”

Welke van die twee loopt het best?
“De verhouding is ongeveer 50/50.”

Zijn jullie al rijk geworden?
Leemhuis lacht. “Ik kan je geen exacte cijfers geven, maar we zijn winstgevend. We hebben zo’n dertig klanten en daar kunnen we van leven. We betalen onszelf een mooi salaris, maar zullen dat in de toekomst niet snel verhogen. Ook niet als we nieuwe investeerders vinden of meer winst maken. Dat geld steken we dan vooral in Owlin.”