Chinese groeicijfers verder onder druk

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De economische groei in China loopt volgens de Financial Times het gevaar nog veel verder af te zwakken.

De Chinese economische groei stond in het afgelopen kwartaal op het laagste punt sinds de financiële crisis, bericht de Britse zakenkrant. Bovendien lijkt het er sterk op dat dit jaar het slechtste jaar sinds 1990 zal worden. De afzwakkende groei in China heeft al een negatief effect gehad op bijvoorbeeld de Duitse, Australische en Latijns-Amerikaanse economieën.

De huidige teruggang in China is opmerkelijk, vindt de FT, omdat het aantal kredieten nog steeds toeneemt, lokale overheden nog nooit zo veel hebben geleend, en er ondanks dalende verkopen nog steeds fors wordt geïnvesteerd in de huizenmarkt en bijvoorbeeld de staalindustrie. Zodra blijkt dat deze situatie onhoudbaar is, zal de Chinese economie zeer waarschijnlijk een harde landing maken.

“Ik ben er zeker van dat er geen crash of financiële crisis in China komt, maar het ziet er allemaal niet goed uit en de groei zal zeker sterk afnemen”, zegt een analist tegen de FT.

Ook de Wereldbank waarschuwde vorige week voor een sterke achteruitgang van de Chinese economie.

En sommige analisten denken dat de krimp wel eens sneller zou komen dan wordt verwacht. De reden daarvoor is dat er nog maar een vrij milde correctie is geweest op de Chinese huizenmarkt, terwijl naar schatting een vijfde van de woningen in en rond de grote steden leeg staat. Ook in de industrie is er nog veel overcapaciteit, maar zijn er tegelijkertijd nog relatief weinig faillissementen geweest.

Qantas bezuinigt op alles

De noodlijdende Australische vliegtuigmaatschappij Qantas begint een wel heel bijzonder bezuinigingsprogramma. Om gewicht - en daardoor brandstof - te besparen, schrijft Bloomberg, nemen vliegtuigen van Qantas voortaan geen rubberboten meer mee op vluchten over land.

Ook zullen de vliegtuigen van Qantas op korte vluchten minder water meenemen, en wordt het entertainment systeem in de stoelen vervangen door iPads.

Gewichtsbezuinigingen zijn vrij gewoon in de luchtvaartindustrie. Bloomberg schrijft dat de voormalige topman van American Airlines zich er op liet voorstaan dat het schrappen van een olijf uit de vleigtuigmaaltijden hem 40.000 dollar aan kerosinekosten bespaarde. En de Indiase vliegtuigmaatschappij GoAirlines maakte vorig jaar bekend alleen stewardessen aan te nemen om gewicht te besparen.

“Kleine veranderingen leveren bij elkaar miljoenen dollars op”, zo stelt de chief financial officer van Qantas. De Australische luchtvaartmaatschappij leed vorig jaar een verlies van 2,8 miljard Australische dollar (1,96 miljard dollar) op een omzet van 14 miljard. “En grotere veranderingen leveren tientallen en misschien wel honderden miljoenen op.”

Net als veel andere vliegtuigmaatschappijen beknabbelt Qantas overigens ook op de beenruimte van zijn reizigers.

Domino’s laat klanten pizza’s verkopen

The Wall Street Journal schrijft over een bijzondere marketingcampagne van Domino’s Pizza. In Australië kunnen klanten van de pizzaketen geld verdienen door nieuwe pizza’s te bedenken, en ze via Domino’s te verkopen. De bedenkers van populaire pizza’s krijgen een deel van de opbrengst - en dat heeft sommige klanten al duizenden dollars opgeleverd.

Met behulp van een app van Domino’s kunnen klanten zelf pizza-toppings combineren tot een nieuwe pizza, en de pizza vervolgens via sociale media aan de man proberen te brengen. Met de experimentele reclamecampagne heeft Domino’s van zijn klanten een nieuw verkoopkanaal gemaakt. In ruil daarvoor beloont het die klanten met een bedrag dat schommelt tussen de 0,25 en 3,25 dollar per verkochte pizza.

Volgens Domino’s - de eigenaar van de franchise in Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, Frankrijk en Nederland - is de campagne een groot succes. Volgens het bedrijf hebben al duizenden klanten pizza’s ontworpen en kan het bedrijf zijn marketingbudget inmiddels aanzienlijk naar beneden bijstellen. Nu zijn het de klanten die via youtube en facebook hun ‘eigen’ Domino’s Pizza promoten.

De populairste pizza in de campagne is overigens de hart- en vaatziekten veroorzakende Mega Meat Lovers, een pizza met spek, rundvlees, kip, ham, pepperoni, pulled pork en Italiaanse worst.

Domino’s topman Don Meij zegt tegen The Wall Street Journal dat de actie misschien ook naar Nederland komt.