Met twee echtparen op stap

De Active Tourer is net zo’n muts als andere kampeer- en hondvriendelijke familiedozen, vindt Bas van Putten.

Een BMW met de naam Active Tourer heeft iets uit te leggen. Alsof een BMW passief kan zijn. Fancy namen als Gran Coupé en GT zijn bij het merk niet ongebruikelijk en de stationwagens heten van oudsher Touring, maar de BMW die zelf zijn levensstijl benoemt, is nieuw en verontrustend. Je gaat een actieheld niet ondertitelen, zijn vuist spreekt voor zich.

Een normale BMW kan met een nummer toe. Het gamma reikt van 1 tot en met 8. Op het typeplaatje wordt het modelnummer traditiegetrouw gecompleteerd door een tweecijferige verwijzing naar de motorgrootte, gevolgd door een afsluitende letter – i voor benzine, d voor diesel. Bij de extreem sportieve modellen staat voor het modelcijfer de M van Motorsport, bij de cross-overs de X en bij de roadsters Z, maar dat is het dan.

Het epitheton ‘actief’, al tref je het op de auto zelf niet aan, moet duiden op onzekerheid over de klaarheid van zijn boodschap. Wie de naamdrager voor het eerst ziet, weet het zeker. De 2-serie Active Tourer, zoals zijn naam voluit luidt, is namelijk een midsize mpv (multipurpose vehicle) en ondanks die stoere BMW-neus een vrij duffe. Jawel, ook BMW heeft nu zo’n hoge, hond- en kampeervriendelijke familiedoos in het segment van de Ford C-MAX, de Volkswagen Golf Sportsvan, de Mercedes B-klasse. Om de shock compleet te maken: precies die auto’s moet de Active Tourer om de oren slaan met sportgenen en premium beleving. Zijn naam schreeuwt uit dat hij geen muts is.

Toedeledokie, vrienden. Laat je niet bedotten door promotiefilmpjes vol frisgewassen, zweetvrije mountainbikers; dit is de eerste echte BMW voor senioren. Die kunnen nu instappen zonder door hun knieën te zakken. En voor het testosteronrestant van mannelijke kopers niet irrelevant: ze hebben eindelijk een mpv die de gewone Ford-man niet kan trekken.

Helaas. Zoals je bejaarden niet jonger maakt door ze als actieve vijftigplussers aan te duiden, zo maak je mpv’s niet frisser met een BMW-logo. Van opzij en achteren bezien had de Active Tourer een Volkswagen of Opel kunnen zijn. De auto, die zijn onderstel en een deel van zijn motorenaanbod deelt met de Mini, heeft bovendien voorwielaandrijving. Daardoor ontstaat weliswaar meer bagageruimte, het blijft een pijnlijke schending van de regel dat een BMW wordt aangedreven op de achterwielen. Tegen bijbetaling is overigens vierwielaandrijving leverbaar, maar dan nog. BMW doet een MAX’je.

Er is maar één reden waarom BMW hem bouwt: omdat anderen het ook doen. Deze markt groeit zo explosief dat het merk het zich niet kan veroorloven zo’n niche te laten schieten. De verwachting dat de klant bereid is extra neer te tellen voor de glamour van een BMW werd nooit beschaamd.

Pensionado’s

Zo duur is hij trouwens niet eens. De vergelijking tussen een opgetuigde Ford C-Max 2.0 Tdci en een navenant gemotoriseerde Active Tourer levert een verrassend gering prijsverschil van enkele duizenden euro’s op, dat voor de goudgerande pensionado’s vast geen breekpunt wordt. Anderzijds is de C-Max al zo’n goed rijdende auto dat de subjectieve meerwaarde van de BMW zijn meerprijs ver zal moeten overstijgen. Voorzover het de doelgroep iets kan bommen, zal hij moeten rijden als een BMW.

Dat wordt niks, leren de twee exemplaren die ik uitprobeer: de 225i met tweeliter benzinemotor en 231 pk, daarna de 218d met 150 pk tweeliter diesel. Ze rijden beter dan welke mededinger ook, maar met de middelbare rust die overal te koop is. Het zegt iets over de formule dat de softe diesel glansrijk wint. Het excessieve vermogen van de 225i is door het comfortabele rijgedrag en de geweldige achttraps automaat – de 225 is niet eens met handbak leverbaar – toch nauwelijks voelbaar. Maar laten we niet vergeten dat de meeste BMW-bestuurders hun 3- en 5-series intussen even chill besturen als de bejaarden straks hun Active Tourer. Scheuren is in een land vol camera’s toch geen doen meer.

En daarom zullen ze hem kopen, de actieve vijftigplussers. De stuurpositie is fantastisch, het interieur van een pracht die ze bij Ford nooit in de vingers zullen krijgen, de ruimte achterin meer dan voldoende voor een tweede echtpaar dat gezellig meereist naar het Rijksmuseum. Het merkimago zal hij nauwelijks schaden. BMW-rijders zullen door een Active Tourer niet sterker worden afgeschrikt dan 911-rijders door een Cayenne. Het zijn hun ouders maar.