Zorgelijke situatie is een test voor eenheid Air France-KLM

Air France-KLM heeft nog genoeg geld in kas, anders had de luchtvaartmaatschappij vandaag onder leiding van een faillissementscurator wellicht voorlopig haar laatste vluchten gemaakt. Het eigen vermogen, de buffer tegen verliezen, is per 30 september negatief geworden. De schulden overtreffen de bezittingen. Een zorgelijke situatie. Als de ruim 30.000 Nederlandse werknemers bij de publicatie van de kwartaalresultaten gisteren opgelucht waren omdat de allerzwartste scenario’s over banenverlies geen werkelijkheid werden, dan komt die opluchting te vroeg. De afgelopen dagen wemelde het van geruchten over het verlies van wellicht 7.500 banen. Ten opzichte hiervan viel het ogenschijnlijk mee. De Franse werkmaatschappij van het concern maakte in het derde kwartaal van dit jaar onder invloed van de pilotenstaking verlies, terwijl de Nederlandse werkmaatschappij een positief bedrijfsresultaat boekte.

Air France-KLM kampt met twee kwalen: een tekort aan kapitaal en een teveel aan kosten. Herstel van de winstgevendheid is de reguliere oplossing om een negatief vermogen weg te werken. Een andere oplossing is een beroep doen op aandeelhouders om extra kapitaal beschikbaar te stellen. De Franse en Nederlandse overheden zijn aandeelhouder in respectievelijk Air France-KLM en KLM. Als werkgever is KLM van eminent belang voor de Nederlandse economie en de positie van Schiphol, maar aparte staatssteun is een slecht idee. Overheden zijn er niet om particuliere vliegtuigmaatschappijen te redden. Ook ontvlechting van KLM uit het concern moet bestempeld worden als een theoretische optie, die emoties kan bevredigen, maar praktisch onbeproefd is.

Het dwingende herstel van de winstgevendheid kan bereikt worden door extra kostenbesparingen. Uit de vergelijking met andere grote vliegtuigmaatschappijen blijkt dat Air France-KLM structureel hogere personeelskosten heeft, ten opzichte van prijsvechters zoals Easyjet en Ryanair, én ten opzichte van sommige andere voormalige nationale luchtvaartmaatschappijen.

In zijn bericht van gisteren kondigt Air France-KLM een versnelling van de lopende bezuinigingsplannen aan, maar ook het dynamisch beheer van zijn bezittingen. Veel urgentie straalt het helaas niet uit. Gezien de financieel precaire situatie van het concern en de benodigde bezuinigingen moet Air France-KLM zijn personeel, zijn klanten en aandeelhouders snel en concreet informeren over zijn saneringsplannen. Dat zal een test zijn voor de Nederlandse en de Franse arbeidsverhoudingen, alsmede voor de soepelheid, de doortastendheid én de eenheid van de deels vernieuwde Frans-Nederlandse bedrijfstop. Op nieuwe stakingen zit niemand te wachten.