Recensies: Rundskop-regisseur slaagt met The Drop voor Amerikaans examen

James Gandolfini en Tom Hardy als Marv en z'n neefje Bob.
James Gandolfini en Tom Hardy als Marv en z'n neefje Bob. Foto: Fox Searchlight

Met The Drop is regisseur Michaël R. Roskam de eerste Vlaming met een Amerikaanse studiofilm geworden. En hij brengt het er zeker niet bekaaid van af.

In de film zien we James ‘Tony Soprano’ Gandolfini in zijn laatste rol voor hij plotseling stierf. Hij is Marv, kroegeigenaar die zijn neefje Bob - gespeeld door Tom Hardy - achter de bar heeft staan. Ook Noomi Rapace (Prometheus, Sherlock Holmes, Millennium) heeft een prominente rol, als ook Matthias Schoenaerts die nog schitterde in Rundskop (2011).

In The Drop wordt Marvs bar in Brooklyn genaamd ‘Cousin Marv’s’ door Tsjetsjeense criminelen gebruikt als een loket om hun zwarte geld tijdelijk te droppen. Daarmee genoot hij respect en aanzien als harde jongen, tot die Tsjetsjenen zijn macht overnamen. Als de kroeg tijdens de feestdagen wordt overvallen, zijn de poppen aan het dansen.

NRC: Hulde aan Hardy en Roskam ★★★★☆

NRC deelt vier ballen uit aan het Amerikaanse debuut van Roskam en bewierookt het acteerwerk. Zonder deze cast, die “overtuigende archetypes” neerzet, was het scenario van Denis Lehane (Mystic River, Gone Baby Gone) een ordinaire thriller geworden, schrijft Coen van Zwol.

“Ze draaien om elkaar heen, spelen een gevaarlijk spel, en het op zich niet geheel onverwachtse gambiet komt toch stevig aan. Hulde aan Tom Hardy, het zwijgzame centrum die steeds net iets beter en verschrikkelijker blijkt te zijn dan je vermoedt, en ook aan Roskam: hij slaagt met vlag en wimpel voor zijn Amerikaanse toelatingsexamen.”

Telegraaf: Doet denken aan ouder werk Scorsese ★★★★☆

De Telegraaf is te spreken over de manier waarop Roskam het boevenmilieu in Brooklyn met The Drop in de cinema’s brengt. De sfeertekening, zoals recensent Marco Wijers het verwoord, roept ouder werk van Martin Scorsese in herinnering. Maar het is Tom Hardy die met zijn personage Bob voorkomt dat de film meer wordt dan een “verdienstelijke stijloefening”.

“Hij speelt een personage met een ingehouden vuur dat tot de laatste minuut blijft smeulen. Vergelijkbaar met de manier waarop hij recent ook Locke (2013) acterend naar een hoger plan tilde. En Gandolfini levert met vakkundig weerwerk een testament van zijn kunnen.”

VK: Niet ver boven de middelmaat ★★★☆☆

Bor Beekman looft in de Volkskrant de manier waarop Roskam de blik van de kijker telkens weer bijstelt. Bob is een schuw hoofdpersonage, maar blijkt misschien helemaal niet zo vies van geweld. Maar de misdaadverwikkelingen die de voornaamste verhaallijn voortstuwen, stijgen niet ver uit boven de middelmaat:

“The Drop moet het hebben van sfeer en genuanceerd spel, van acteurs die altijd aangenaam zijn om naar te kijken. Gandolfini speelt een minder fortuinlijke, meer kwetsbare variant op zijn maffioso in The Sopranos. Nog steeds gevaarlijk, maar dan als een gewond dier. Roskam biedt een Darwinistische kijk op het Amerikaanse misdaadgenre: de opkomst van een zachte harde man.”

Regisseur Michaël R. Roskam met Hardy en Gandolfini op de set. Foto: Fox Searchlight

AD: onvergetelijke types ★★★★☆

Het AD is veruit het meest enthousiast over The Drop. Ab Zagt schrijft dat Roskam met de film “meteen in de roos” schiet. Hij ziet dan ook vooral een film die gaat over mensen die “anders in elkaar steken dan op het eerste gezicht lijkt”. Dat The Drop op die manier “boeit tot in de verlenging” heeft volgens de AD-recensent alles te maken met de uitstekende acteurs Gandolfini, Hardy, Rapace en Schoenaerts.