‘Ontslagen zijn nu niet aan de orde’

president-directeur KLM

De nieuwe baas van KLM laat van zich horen. „Groei is geen automatisme meer.”

Pieter Elbers, de nieuwe president-directeur van KLM, op Schiphol, begin dit jaar.
Pieter Elbers, de nieuwe president-directeur van KLM, op Schiphol, begin dit jaar. Foto Peter Strelitski

„De berichten over ontslagen bij KLM zijn volledig uit de lucht gegrepen.” Pieter Elbers wil aan het begin van een telefonisch interview met meerdere journalisten even reageren op de „onjuiste verhalen van de afgelopen dagen”. Vakbondsbestuurders hadden gezegd te vrezen voor 7.500 ontslagen.

Het was gisteren het eerste interview van Elbers, twee weken geleden aangetreden als topman bij KLM na het abrupte vertrek van Camiel Eurlings. Aanleiding waren de derdekwartaalcijfers van Air France-KLM. De naam van zijn voorganger wist Elbers zorgvuldig te vermijden.

Air France-KLM staat er slecht voor, maar er komen nu geen maatregelen ter verbetering. Waarom niet?

„We gaan eerst in dialoog met alle KLM’ers. Daar leven heel veel zinnige ideeën en gedachten over onze onderneming. Zo hebben we het afgesproken: we werken bottom up als het gaat om kosten besparen.”

Is de situatie niet veel te nijpend om ideeën van werknemers te gaan inventariseren? Kunt u als nieuwe topman niet beter nu ingrijpen?

„Dit gaat geen jaren duren. Voor het eind van dit jaar weten we wat we gaan doen. Ik wil ook niet per se spreken van ‘maatregelen’. Ontslagen, daar wil ik niet op vooruitlopen. Op dit moment is er in ieder geval geen sprake van. Er valt nog veel te besparen door synergievoordelen met Air France beter uit te buiten.”

KLM doet het beter dan Air France, in het derde kwartaal 265 miljoen brutowinst tegenover 21 miljoen verlies. Maakt u zich zorgen over anti-Franse geluiden?

„Ik wil dat sentiment pareren met inhoud, niet met gevoel. Onze omzet is met 4 miljard euro gegroeid sinds de fusie van 2004. Ons netwerk is sterk verbeterd, kijk naar ons marktaandeel op de trans-Atlantische route. We vervoeren de meeste passagiers van China naar Europa. Bedenk ook dat het Franse resultaat vertekend is door de staking onder piloten. In de eerste helft van dit jaar was de groei bij Air France groter dan bij KLM, ze maken wel degelijk efficiëntieslagen. Er is geen twijfel over dat we samen verdergaan.”

Is er naast de bezuinigingen wel ruimte om te investeren?

„Zeker. We moeten besparen om te kunnen investeren. Vanaf volgend jaar krijgen we ons nieuwe toestel, de B787 Dreamliner. Die vlootvervanging moet worden gefinancierd. We vervangen de businessclass-stoelen, dat kost veel geld. We hebben dit jaar nieuwe bestemmingen geïntroduceerd: Zagreb, Turijn, Bilbao. Daar komen Edmonton in Canada en Bogotá en Calí in Colombia bij. Maar er is wel iets veranderd: het automatisme van groei kan niet meer, we kijken eerst of we het kunnen financieren.”

Dochtermaatschappij Transavia moet zich ontwikkelen tot een pan-Europese prijsvechter, maar dat plan is voorlopig gestrand op Frans verzet. Transavia France groeit van 14 vliegtuigen nu naar 21 in 2015 en 37 in 2019. Hoe staat het met de ontwikkeling van Transavia Europe?

„Het akkoord met de bonden over de groei van Transavia France moet nog worden getekend. In afwachting daarvan wil ik me niet uitlaten over de Europese plannen. Maar de strategie is ongewijzigd: Europees budgetvliegen is voor ons een groeimarkt.”

Wat verandert er voor KLM door de wisseling aan de top? Waarin verschilt u van Camiel Eurlings?

„Ik constateer dat de wisseling veel onrust in de media met zich meebrengt. Ik wil geen vergelijking maken tussen een en ander, en ik wil ook niet ingaan op wat er allemaal is gebeurd. Ik richt me op de toekomst van de onderneming.”