Minder snel zin krijgen in seks? Dat kan met mindfulness

Mensen die hebben geleerd hun gedachten en gevoelens te beschouwen als tijdelijke constructies die opduiken en weer kunnen verdwijnen, geven minder snel toe aan verleidingen. Ze kiezen gezonder voedsel en zien minder snel een potentiële (seks)partner in mensen.

Dat blijkt uit onderzoek van drie Utrechtse psychologen en een Amerikaan, dat deze week online is gezet bij Journal of Personality and Social Psychology .

Het simpelweg observeren van eigen gevoelens en gedachten is één onderdeel van mindfulness. Mindfulness wordt vaak verschillend gedefinieerd; de psychologen stellen nu een definitie met twee componenten voor. De tweede component is het leren reguleren van de aandacht. Bij mindfulnessmeditatie richten mensen hun aandacht in het algemeen op de eigen ademhaling. Zodra ze merken dat hun gedachten afdwalen, brengen ze hun aandacht daar weer bij terug. Daarbij helpt component één: alles wat zich in de geest aan gedachten en gevoelens afspeelt, observeren en beschouwen als voorbijgaand.

De psychologen onderzochten alleen die eerste component, het observeren – mindful attention noemen ze dat. Ze leerden mensen in twaalf minuten om tijdens het kijken naar foto’s van voedsel, mooie mensen en schattige en enge beestjes hun gedachten en gevoelens afstandelijk te observeren. Studenten die zo’n korte training hadden gevolgd, waren bijvoorbeeld minder snel geneigd om aantrekkelijke personen op foto’s als potentiële partner te beschouwen. In de controlegroep was het zo dat studenten die makkelijker over en vaker aan seks dachten, meer mensen als potentiële partner zagen. Maar de getrainde studenten vonden de mensen op de foto’s niet zo snel aantrekkelijk, zelfs niet als ze over het algemeen snel in waren voor seks.

De onderzoekers denken dat de training ook zinvol kan zijn bij mensen die van irrationele angsten of fobieën afwillen.