Nieuw Edward Munchmuseum in Oslo kost evenveel als verbouwing Rijks

De Schreeuw - het wereldberoemde schilderij van Edward Munch
De Schreeuw - het wereldberoemde schilderij van Edward Munch Foto: EPA

Een nieuw museum gewijd aan één kunstenaar, waarvan de bouw ongeveer evenveel mag kosten als de verbouwing van het Rijksmuseum in Amsterdam. De gemeente Oslo heeft besloten om een nieuw Edward Munchmuseum te bouwen voor 2,8 miljard Noorse kronen (331 miljoen euro).

Nog een vergelijking: dat is bijna drie keer de bouw van het Stedelijk in Amsterdam. In het museum komt in ieder geval een van de vier versies van zijn verreweg beroemdste schilderij De Schreeuw (1893) te hangen.

Flinke investering

Nog een vergelijking met Nederland: over de investering in het nieuwe museumgebouw is jarenlang politiek gesteggeld. Al in 2009 won het Spaanse Herreros Arquitectos de wedstrijd met een ontwerp van een hoge glazen toren die Lambda heet. Sindsdien is er in de gemeenteraad stevig gediscussieerd over de plek en financiering van een nieuw gebouw voor het museum, dat nu in een groezelig en te klein jarenzestig gebouw is gevestigd in een afgelegen wijk.

Het nieuwe museum wordt ook niet in het centrum van de stad gebouwd, maar in een nieuw ontwikkeld gebied gebouwd waar ook de Oslo Opera een nieuw gebouw heeft gekregen. Het museum zal een toeristentrekker moeten worden, zo denken de voorstanders.

De verantwoordelijke cultuurwethouder Anni Siri Koksrud Bekkelund zei:

“Munch is in het buitenland veel belangrijker dan veel Noren beseffen”

De bouw van het museum zal volgend jaar beginnen en moet in 2019 afgerond zijn.

Grote collectie

Het Munchmuseum heeft meer dan de helft van de schilderijen die Munch heeft gemaakt in collectie en een grote verzameling tekeningen. Die zijn grotendeels afkomstig uit zijn erfenis die hij en zijn familie aan de stad Oslo hebben nagelaten.

Behalve politici die de kosten te hoog vonden protesteerde dit jaar nog een groep van ruim twintig kunstenaars. Zij hadden kritiek dat geen enkele Noorse kunstenaar of lid van de museumstaf betrokken waren bij de keuze van het ontwerp. Ook hebben ze twijfels of de glazen constructie de schilderen van Munch wel goed zullen beschermen.