Helaas, alle anderen doen het beter

Air France-KLM. De cijfers zijn slecht. En wie de vijf grootste Europese luchtvaartmaatschappijen met elkaar vergelijkt, ziet dat Air France-KLM onderaan het lijstje staat.

Met grote belangstelling werd uitgekeken naar de gisterochtend gepresenteerde kwartaalcijfers van Air France-KLM. Na een geldverslindende staking van Franse piloten en een geruchtmakende wisseling aan de top (vertrek van president-directeur Camiel Eurlings) zwollen de afgelopen dagen geruchten aan over massaontslagen en een technisch faillissement.

Hoe is Air France-KLM eraan toe? Uit een vergelijking van cruciale financiële gegevens van de vijf grootste Europese luchtvaartmaatschappijen blijkt dat Air France-KLM onderaan het lijstje staat.

1 Wie is de grootste?

Gemeten naar omzet, omvang van de vloot en aantal werknemers is Lufthansa de grootste maatschappij in Europa. Daarna volgt Air France-KLM. Samen met IAG – het verbond van British Airways en Iberia – zijn dit de drie toonaangevende nationale maatschappijen met een lange traditie.

EasyJet uit het Verenigd Koninkrijk en Ryanair uit Ierland zijn de grootste jonge budgetmaatschappijen, met een heel andere bedrijfsvoering. Ze zijn veel kleiner, maar zijn veel winstgevender dan de traditionele luchtvaartbedrijven.

2Hoe is de financiële gezondheid van Air France-KLM?

Qua financiële gezondheid blijft de luchtvaartgroep ver achter bij de rest. Directe concurrenten hadden eind vorig jaar allemaal een eigen vermogen dat minimaal 20 procent van het balanstotaal vertegenwoordigt. Bij Air France-KLM bedroeg die solvabiliteit eind vorig jaar een schamele 9 procent. En sindsdien is die alleen maar verder achteruitgekacheld.

Gisterochtend werd voor het eerst een negatief eigen vermogen gepresenteerd: meer schulden dan bezittingen. Daarmee is het concern technisch failliet. Daar zullen banken zenuwachtig van worden, want die hebben ruim 5 miljard euro uitgeleend.

3 Wat kosten de werknemers?

Een belangrijke oorzaak van de slechte financiële positie van Air France-KLM zijn de hoge personeelskosten. Wie ze deelt door het aantal werknemers (piloten, monteurs, iedereen), krijgt het gemiddelde salaris per maatschappij. Air France-KLM is koploper, met bijna 78.000 euro per werknemer. IAG staat op nummer twee met 70.000 euro, Ryanair heeft met 55.000 euro het goedkoopste personeel.

Lufthansa en Air France-KLM zijn jaarlijks meer kwijt aan personeel dan aan brandstof. Lufthansa geeft 7,4 miljard aan personeel uit en 7,1 miljard aan brandstof. Bij Air France-KLM is het verschil nog groter: 7,5 miljard euro voor personeel tegen 6,9 miljard voor brandstof. EasyJet en Ryanair besteden allebei 0,5 miljard euro aan salarissen en het drie- tot viervoudige aan brandstof.

4Hoe is de beurswaarde van de luchtvaartmaatschappijen?

Ook als het gaat om de beurswaarde, het aantal aandelen maal de koers, scoort Air France-KLM het slechtst. Beleggers hebben weinig vertrouwen in het bedrijf. Air France-KLM is met een beurswaarde van 2 miljard euro het minst waard van de vijf luchtvaartmaatschappijen. IAG en Ryanair worden elk door beleggers vijf keer meer waarde toegedicht.

5 Wat vinden de banken?

Banken hebben Air France-KLM, zo blijkt uit het jaarverslag 2013, min of meer onder curatele gesteld. Ze stellen als schuldeisers strenge eisen aan de verhouding tussen winst en rentelasten.

De brutowinst moet minimaal 2,5 maal de financieringslasten (rentelasten plus leasekosten) bedragen. Ieder half jaar kijken de banken of de maatschappij hier nog aan voldoet. Air France-KLM maakte gisterochtend niet bekend of die criteria nog gehaald worden.