De concentratie van de jager en de kunstenaar

Kim Boske, Decay can be very slow, 2008 foto Aando Fine Art Gallery
Kim Boske, Decay can be very slow, 2008 foto Aando Fine Art Gallery

Reikhalzend kijkt een groep ganzen naar de lucht vanuit de besneeuwde vlakte van het Hollandse polderlandschap. Ze kijken schijnbaar verlangend naar hun soortgenoten die overtrekken, onderweg naar warmere oorden. De knotwilgen op de achtergrond lijken te trillen; het is een tijdsopname, en dat trillen is de beweging van de takken in de lucht. In deze foto uit 2008 van Kim Boske – van wie op dit moment ook een tentoonstelling in Museum Hilversum te zien is – komen de thema’s samen van de sterke tentoonstelling Hunting: The world of intense concentration bij Flatland Gallery.

Flatland is vooral bekend om zijn fotografen – Rob Hornstra, Erwin Olaf, Ruud van Empel – maar voor Hunting heeft samensteller Fiona van Schendel iets heel anders gedaan. Met werk van veertien kunstenaars, ook bij andere galeries vandaan, heeft ze een breed scala aan media ingezet om te reflecteren op de jacht als symbool van onze verhouding tot de wereld van de natuur en de dood. Daarbij vindt ze overeenkomsten tussen de concentratie van de jager en die van de kunstenaar.

De thema’s van schoonheid, kwetsbaarheid, mens en natuur komen ook mooi samen in de foto van Jocelyn Lee van een liggende vrouw met blote borsten en naast haar, net zichtbaar, de oren en staart van een vos. Hoe anders is dan het beeld van Maartje Korstanje, dat juist heel tactiel en direct is. Het lijkt op een vers gevilde vacht die bij elkaar gebonden is met een touw en van de dakspanten gehangen. Van dichtbij blijkt het van keramiek te zijn.

De jagers zijn er zelf ook. De drie vlezige leden van een blank gezin in Zimbabwe, met twee jachtvalken op de arm en aan de achterkant van hun jeep een stel stierenkloten aan de bumper gehangen. De foto van Katharine Cooper is van vorig jaar maar had ook uit de jaren vijftig kunnen zijn. In het vierluik van Paolo Ventura zien we de jager op de rug, tegen een geschilderd decor van palmbomen, met om hem heen een groeiend aantal dode vogeltjes. De natuur en de mens, de dood en de schoonheid, samengevat in een knullig geschilderde palmboom en een dode zangvogel.